Spoorbeheerder ProRail heeft afgelopen week 4000 basisscholen een informatiepakket gestuurd over gevaarlijk gedrag bij het spoor. Jaarlijks raken meer dan duizend mensen betrokken bij een aanrijding of bijna-aanrijding met een trein. Daaronder veel kinderen. Ze kunnen worden geraakt als ze bij het spoor spelen of langs gesloten spoorbomen zigzaggen.

ProRail wil dat kinderen niet bij het spoor komen, zigzaggen of onder spoorbomen doorkruipen. Daarnaast  zijn aanrijdingen met personen traumatiserend voor machinisten, hulpverleners en nabestaanden van de slachtoffers. Kinderen spelen soms op plekken waar dat niet mag, zoals bij de rails. Ze denken dat ze de trein wel horen aankomen en nemen grote risico's. Sommige kinderen jutten elkaar op tussen gesloten overwegbomen door te zigzaggen en worden zo gegrepen door de trein. Overigens vertonen niet alleen kinderen dit levensgevaarlijke gedrag: ook volwassenen en jongeren geven vaak het verkeerde voorbeeld en lopen gevaar.

Voorlichting
Het informatiepakket voor de groepen 7 en 8 bevat een nieuwsbrief met lessuggesties, een brief voor ouders en een poster. Leraren kunnen in de klas de risico's van zigzaggen en spelen bij het spoor bespreken en een brief meegeven voor thuis. De posters kunnen ze in het gebouw ophangen of verloten onder de kinderen. ProRail verwacht dat er minder kinderen bij het spoor zullen komen als er op school en thuis over gesproken wordt.

Campagne 2005
De zomeractie maakt deel uit van een brede campagne van ProRail tegen spoorlopers en spoorvandalisme. De spoorbeheerder wil hiermee het aantal vertragingen voor het treinverkeer verder terugdringen en de veiligheid vergroten. ProRail stuurt brieven naar omwonenden en bedrijven die dicht bij het spoor gevestigd zijn. Ook plaatst ProRail vandalismebestendige hekken om het spoor af te schermen van de openbare weg. Toezichthouders controleren op spoorlopers en vandalen en er staan camera's op vandalismegevoelige plekken. De maatregelen leverden tot nog toe een vermindering van 14 procent van het aantal incidenten op in het jaar 2004.

bron:Prorail

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular