Op vrijdag 8 december heeft de politie
aanhoudingen verricht inzake het saboteren van spoorwegovergangen
in Leiden. Een 16-jarige scholier uit Leiden werd op heterdaad
betrapt toen hij zich samen met twee vrienden op verboden terrein
langs de spoorlijn begaf en de overweg-beveiligingsinstallatie aan
de Morsweg in werking wilde te zetten.

Spoorbeheerder ProRail ondervond al
maanden op verschillende overwegen in Leiden hinder door sabotage
van de overweginstallatie. Dit deden de daders door kortsluiting in
de rails te veroorzaken, waardoor de waarschuwingslichten, de
bellen èn de spoorbomen werden geactiveerd. Dit veroorzaakte
gevaarlijke situaties op de overwegen en leidde tot
treinvertragingen. Niet alleen vervelend voor treinreizigers en
weggebruikers die lang en nodeloos staan te wachten, het levert ook
levensgevaarlijke situaties op; wanneer mensen ongeduldig worden,
bestaat de kans dat zij gaan zigzaggen langs de gesloten bomen. Een
plotseling passerende trein vormt dan een groot gevaar.

ProRail is al in een vroeg stadium gaan
samenwerken met de politie. Bovendien is een beveiligingsbedrijf
ingehuurd dat is gaan patrouilleren op de betreffende locaties. Op
vrijdagavond 8 december jl. was het raak: er werden drie
jongemannen gesignaleerd die de spoorbaan opliepen in de richting
van het station en zich vervolgens over de rails bogen om de
overweginstallatie in werking te zetten. Hierop grepen de
surveillanten in en werd één jongen aangehouden. De
twee andere twee (ook minderjarig) wisten te ontkomen, maar zijn
later thuis aangehouden. De jongens worden ervan verdacht dat zij
vaker overwegen in Leiden hebben gesaboteerd.

De saboteurs hangt een veroordeling en een
taakstraf boven het hoofd. Bovendien zal ProRail de geleden schade
verhalen op de daders en hun ouders. Hierbij zullen de kosten van
de veroorzaakte treinvertragingen en de extra kosten voor het
beveiligingsbedrijf worden teruggevorderd.

ProRail voert een actief beleid als het
gaat om het terugbrengen van gevaar en treinhinder door wangedrag
of onvoorzichtigheid. Voorbeelden zijn hekwerken,
detectiecamera’s, surveillance, samenwerking met politie en
gemeenten, lespakketten voor scholen en het ontruimen van te dicht
op het spoor liggende volkstuinen. Door dit beleid is in Nederland
in 2005 het aantal treindienstverstoringen door buitenstaanders met
12% afgenomen. In Zuid-Holland is de daling zelfs 15%. Ook in 2006
verwacht de spoorbeheerder op eenzelfde daling uit te komen. In
2007 zal het huidige beleid dan ook worden voortgezet.

bron: ProRail