ProRail gaat komend weekeinde het verkeersleidingsysteem op de post Rotterdam aanpas-sen met een nieuwe versie zodat vanaf 2007 ook treinen over de HSL-Zuid kunnen rijden. De aanpassing geldt voor treinen met het ERTMS-beveiligingsysteem die geen gebruik meer maken van seinen langs het spoor.

Met dit nieuwe beveiligingsteem verbetert vanaf 2007 de doorstroming van internationale treinen naar België. Ook wordt met deze aanpassing aan-gesloten op de toekomstige Europese standaard voor treinbeveiliging. De installatie van het nieuwe systeem vindt plaats in de nacht van zaterdag op zondag om het treinverkeer zo min mogelijk te hinderen. Zowel vooraf als tijdens de installatie zijn een aantal maatregelen ge-nomen om, wanneer zich onverhoopt een storing voordoet deze snel en doeltreffend te kunnen oplossen. De maatregelen bestaan uit:

Technische maatregelen: het nieuwe systeem is vooraf uitgebreid getest en tijdens het in dienst nemen zijn deskundigen van ProRail en de fabrikant aanwezig om eventuele problemen direct op te lossen;
Correcte bediening van het nieuwe systeem: alle treindienstleiders van de post Rotterdam zijn opgeleid voor het nieuwe systeem. Er zijn meer treindienstleiders op de post aanwezig om eventuele extra werkdruk op te vangen. Tevens zijn deskundigen van ProRail en de fabrikant aanwezig om vragen direct te beantwoorden;
Evaluatie op zondagavond 21.00 uur; mocht er twijfel zijn aan de betrouwbaarheid en bedrijfs-zekerheid van het nieuwe systeem om de maandagochtendspits probleemloos te laten rijden, dan kan worden teruggebouwd naar de beginsituatie. Hiervoor is wel een periode nodig waarin geen treinverkeer mogelijk is.

bron:ProRail