Supermarkt Plus heeft de meeste
biologische producten, terwijl Jumbo veel Fair Trade-producten
aanbiedt. Uit de jaarlijkse EKO-telling van Milieudefensie en
Solidaridad blijkt dat het aanbod van biologische producten in de
supermarkten voor het tweede achtereenvolgende jaar is gedaald. Met
gemiddeld 58 producten is zelfs het laagste punt in zeven jaar
bereikt. Oorzaak hiervan is vooral de (opnieuw) forse daling van
het aanbod bij Albert Heijn. De bedrijfsleiders van de
supermarktfilialen met de meeste verantwoorde producten ontvangen
vandaag Awards als waardering voor hun inzet.
Veel supermarktketens presteren in 2006
slechter met biologische producten. Marktleider Albert Heijn was
twee jaar geleden nog koploper met gemiddeld 165 biologische
producten op de schappen. Dit jaar stokt de teller bij de
aanstichter van de prijzenslag op 119, een daling van zo'n 30
procent. Ook Jan Linders, Deen, Hoogvliet en Golff laten een daling
zien. De nieuwe lijstaanvoerder Plus laat, tegen de trend in, een
flinke stijging zien van gemiddeld 40 extra biologische producten
per filiaal en komt daarmee op 151 producten per filiaal.
De EKO-Award 2006 gaat naar de Plus aan de
Arnhemseweg in Amersfoort. Deze winkel heeft maar liefst 863
biologische producten in het assortiment. Het is voor het eerst dat
een filiaal in de buurt komt van het aanbod van de voorlopers in de
landen om ons heen, waar supermarkten met rond de duizend
biologische producten gewoon zijn. Plus is een mooi voorbeeld voor
andere supermarkten, want deze keten laat zien dat het wèl
mogelijk is een breed biologisch assortiment te realiseren. In het
aanbod van Fair Trade-producten is Jumbo de best scorende keten,
met gemiddeld 18 per filiaal. Super de Boer volgt op de voet met
17, Albert Heijn pakt de vijfde plek met gemiddeld 10 en laat de
ketens van Plus en Vomar nog voorgaan. De winnaar van de Fair
Trade-Award is het filiaal van Jumbo aan Vijf Werelddelen in
Rotterdam met 69 verschillende Fair Trade-producten.
Biologische producten zijn met respect
voor dier, natuur en milieu geproduceerd. De boer krijgt een
eerlijke prijs en er wordt géén gebruik gemaakt van
landbouwgif,
kunstmest en gentech. Fair Trade-producten
zijn onder eerlijke voorwaarden gekocht in
ontwikkelingslanden. Producenten krijgen
een prijs die hen in staat stelt te investeren in kwaliteit en
verbetering van leefomstandigheden. Milieudefensie en Solidaridad
willen door de EKO-tellingen bereiken dat supermarkten hun
assortiment van duurzame en eerlijke producten uitbreiden.
bron:Milieudefensie