De Nederlandse afzet van snijbloemen en potplanten bereikt in 2014 een
groothandelswaarde van 7,6 miljard euro, 40% meer dan in 2004. De snijbloemenafzet stijgt in tien jaar tijd met 35% (3,1% per jaar) tot 4,8 miljard euro, terwijl de afzet van potplanten met 47% (3,9% per jaar) groeit tot 2,8 miljard euro. Dit blijkt uit nieuwe afzetprognoses van Bloemenbureau Holland. De belangrijkste groeimarkten zijn het Verenigd Koninkrijk, Rusland en Spanje.

De cijfers onderstrepen het economische belang van de Nederlandse bloemisterij. Ruim 85% van de groothandelswaarde heeft betrekking op export. Daarmee zorgt de sierteelt voor een flink overschot op de betalingsbalans.

Europees marktleider
De groei wordt veroorzaakt door toenemende consumptie en een stijgend marktaandeel van Nederlands product in de meeste Europese landen. Nederland is voor beide productgroepen Europees marktleider. Het Bloemenbureau verwacht dat het Nederlandse marktaandeel voor snijbloemen in Europa toeneemt van 60% in 2004 naar 62% in 2014. Het Nederlandse marktaandeel voor potplanten wordt uitgebouwd van 44% naar 51%. Nederland onderscheidt zich van andere aanbieders door het jaarrond leverbare, zeer brede en diepe assortiment, door de goede prijs/kwaliteitsverhouding en door haar vermogen om zowel klein- als
grootschalige inkopers op maat te bedienen. Voortdurende innovatie en marktoriëntatie vormen de drijvende krachten achter deze succesfactoren.

Groei op afstand
Met uitzondering van het Verenigd Koninkrijk - in absolute zin de sterkste groeimarkt - en Ierland groeit de afzet in West-Europa zeer beperkt. Substantiële groei vindt vooral plaats in Spanje, Portugal en Midden-Europa. Absolute uitblinker is Rusland. In 2004 werd er naar dit land voor 112 miljoen euro aan bloemen en planten geëxporteerd. Over vijf jaar is dit zo een 265 miljoen euro en voor 2014 wordt gerekend op een waarde van 575 miljoen euro. Desondanks blijft West-Europa veruit de belangrijkste afzetmarkt. Tweederde van alle bloemen en planten uit Nederland gaat in 2014 naar Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Nederland en België.

Bloemist blijft de grootste
Bij de afzetkanalen verliest de bloemist terrein aan supermarkten (snijbloemen) en aan tuincentra en bouwmarkten (kamerplanten). Het verlies aan marktaandeel wordt gecompenseerd door de groeiende consumptie, zodat de totale omzet van de bloemisten op peil blijft. Een groeiend aantal bloemisten richt zich op de zakelijke markt of sluit zich aan bij bloemistenketens, die in sommige landen flink groeien.
 
Onzekerheden
Volgens Bloemenbureau Holland zijn de prognoses realistisch. De marketing- en
promotieorganisatie heeft ook negatieve en positieve scenario's uitgewerkt. In alle gevallen is er sprake van stijgende afzet. Onzekere factoren die de prognoses relatief sterk kunnen beïnvloeden zijn de ontwikkelingen op de valutamarkt en de invloed daarvan op de rol van Nederland als mondiaal distributieknooppunt, verhoging of verlaging van BTW-tarieven, de economische ontwikkeling in belangrijke afzetlanden en structurele verkeerscongestie.

Bloemenbureau Holland is - in opdracht van producenten en handelaren - internationaal actief met de marketing en promotie van snijbloemen en potplanten uit Nederland. De nu gepresenteerde Marktvisie 2014 vormt een belangrijke basis voor strategieën en activiteiten van producenten, handelaren en het Bloemenbureau zelf.

bron:Bloemenbureau Holland