De gemeente Amsterdam neemt met klem afstand van de door de lokale Amsterdamse TV omroep AT5 gewekte suggesties in een nieuwsuitzending van dinsdag 16 augustus over de proef met de microtunneling bij het metrostation Centraal Station (C.S.) van de Noord/Zuidlijn.

Rond en onder het C.S. wordt hard gewerkt aan de bouw van het metrostation. Naast deze werkzaamheden is de aannemer op een apart testterrein bij het C.S. ook bezig met proeven m.b.t. de microtunneling. De suggestie van AT5 dat het hier gaat om bouwwerkzaamheden aan het nieuwe station klopt niet. Ook is de suggestie van AT5 dat er geen werkzaamheden plaatsvinden door het vastlopen van de boor onjuist. Zoals eerder gemeld is de microtunneling een proef en deze proef is door de bouwvak tijdelijk gestopt. Na de bouwvak gaat men gewoon door met het testen van de techniek. Omdat de proef buiten de feitelijke bouwwerkzaamheden valt, is de melding van AT5 dat dit zich op het kritieke pad bevindt, onjuist.

Microtunneling De gemeente maakt bij de bouw van het metrostation onder het Centraal Station gebruik van microtunneling. Bij microtunnelingtechniek wordt de buis niet naar beneden gedraaid, getrild of geslagen, maar getrokken door een boorkop die zich onderin de buis bevindt. Als de boor op diepte is, wordt hij ingeklapt en naar boven getrokken om de volgende paal te boren.

Dit is een innovatieve techniek die nog nergens ter wereld is toegepast. Om te kijken in hoeverre de techniek toegepast kan worden, tests te doen, effecten te meten en ervaring op te doen met microtunneling, heeft de gemeente buiten het werkterrein een proefpaal gemaakt. Bij het maken van deze paal lukte het vooralsnog niet de boor naar boven te halen. De aannemer gaat na de bouwvak door met de proef en is er van overtuigd dat er een goede oplossing zal worden gevonden.

bron:Gemeente Amsterdam