Simon Anholt, internationaal
regeringsadviseur, heeft voor de tweede keer de ‘Anholt City
Brands Index (CBI)’ uitgevoerd. Hij onderzocht in
samenwerking met GMI (Global Market Insite, Inc.), leverancier van
wereldwijde market intelligence oplossingen, onder 15.255
consumenten in twintig landen hun perceptie over zestig steden
wereldwijd. Beoordeeld zijn de internationale aanwezigheid, de
uitstraling, de gemakken, de mensen, het leven en het potentieel
van de steden. Amsterdam wordt als elfde gewaardeerd en wordt
algemeen gezien als een stad die niet duur is om te bezoeken en
komt op de zesde plaats als het gaat om het vinden van een
betaalbaar verblijf. De bevindingen van deze editie van de CBI
suggereren dat de campagne ‘I Amsterdam’ niet veel
effect heeft gehad op de internationale promotie van het merk
Amsterdam. Sydney steelt de eerste plaats van Londen, dat dit jaar
tweede is geworden. De derde plaats is voor Parijs.

Amsterdam is betaalbaar

Uit het CBI onderzoek blijkt dat Amsterdam
een stabiel imago heeft en dat de waardering dit jaar nagenoeg niet
veranderd is in vergelijking met vorig jaar. Amsterdam wordt het
hoogst gewaardeerd op het gebied van eerste vereisten die een
consument heeft om de stad te bezoeken of om er te wonen. Gevraagd
is naar de betaalbaarheid van accommodaties en hoe de publieke
voorzieningen zoals scholen, ziekenhuizen, openbaar vervoer en
sportfaciliteiten zijn. Op dit punt staat Amsterdam wereldwijd op
de zesde plaats.

‘I Amsterdam’ heeft het imago
niet veranderd

Eén van de vlakken waarop Amsterdam
minder goed scoort is het potentieel op zakelijk en onderwijs
gebied voor bezoekers, ondernemers en immigranten. Hierop wordt
Amsterdam wereldwijd als 18e gewaardeerd. Een ander gebied waarop
Amsterdam minder goed scoort, is de aanwezigheid van internationale
status en aanzien, zoals ‘hoe bekend is men met
Amsterdam’ en ‘heeft Amsterdam de afgelopen dertig jaar
een belangrijke bijdrage geleverd aan cultuur, wetenschap, of op
het gebied van stedelijke besturing’. Op dit punt wordt
Amsterdam als 17e gewaardeerd.

Simon Anholt, internationaal
regeringsadviseur: “Zoals de meeste steden heeft Amsterdam
een stabiel imago. De beste manier om het imago te verbeteren is
niet door er over te praten maar door daadwerkelijk verandering in
gedrag te laten zien op specifieke punten. City branding campagnes
zoals ‘I Amsterdam’ dragen over het algemeen niet veel
bij aan het verbeteren van het imago van een stad. Het is
belangrijk om onderscheidend te zijn, bijvoorbeeld door middel van
radicaal nieuw beleid, voorname inwoners, een groot sportevenement,
een uniek gebouw, of een bezienswaardigheid. City branding
campagnes, zoals ‘I Amsterdam’, realiseren op de korte
termijn misschien een toename in bezoekers of media aandacht, maar
zijn erg duur en blijken op de lange termijn niet significant bij
te dragen aan het imago van een stad. Consumenten veranderen hun
mening over steden niet gemakkelijk. Het kost veel meer dan een
logo of slogan om dit te bereiken.”

De kracht van Sydney

Sydney staat dit jaar op de eerste plaats
en is daarmee Londen voorbijgestreefd. Sydney heeft haar eerste
plaats mede te danken aan het feit dat het in 2000 de Olympische
spelen heeft georganiseerd, wat samen met de opera de belangrijkste
bakens van Sydney zijn. Door de grote bekendheid en positieve
associatie met de Olympische Spelen van 2000 wordt Sydney op andere
gebieden ook hoog gewaardeerd. De goodwill van Sydney is zo groot
dat consumenten de stad het voordeel van de twijfel geven op
verschillende vlakken waar ze niet direct kennis van hebben, zoals
bijvoorbeeld openbaar vervoer of veiligheid.

bron:GMI

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular