Apple vervangt 3M als meest innovatieve bedrijf ter wereld



Onderzoek door The Boston Consulting Group: drie nieuwkomers in top 10 innovatieve bedrijven Google, IBM en Procter & Gamble Een recente enquête door The Boston Consulting Group onder 940 senior executives uit 68 landen naar innovatiekracht van bedrijven levert een opvallende top-tien op, met veel veranderingen ten opzichte van vorig jaar.

 

De Top Tien Innovators

Meer dan 550 bedrijven ontvingen 'Most Innovative' stemmen in de enquête van dit jaar. Maar het was slechts een handjevol bedrijven, dat de meerderheid van de stemmen kreeg. De bedrijven in de top-10 van de lijst ontvingen meer dan 85% van alle stemmen.

Volgens de deelnemers aan de enquête waren de volgende vijf bedrijven het meest innovatief (in deze volgorde): Apple Computer, 3M, GE en Microsoft (op een gedeelde derde plaats) en Sony.

Verder staan de volgende bedrijven in de top 10 (in deze volgorde): Dell, IBM, Google, en (op een gedeelde negende plaats) Nokia en Procter & Gamble.

Google maakte de grootste sprong voorwaarts in de top tien, door op te klimmen van de 15e plaats in 2004 naar de achtste op de lijst van dit jaar.

Apple het neusje van de zalm
Mede dankzij het overweldigende succes van zijn iPod producten is Apple Computer gestegen van de vijfde naar de eerste plaats op de lijst. 3M werd van de eerste plaats verdreven naar de 2e plaats. De managers prezen Apple voor zijn aandacht voor gebruiksgemak en voor 'de succesvolle introductie van technologie in het dagelijks leven.' 3M doet volgens de deelnemers zijn voordeel met het feit dat men de eigen onderzoekers de vrijheid biedt om projecten uit te voeren waar zij iets in zien en met het feit dat de creativiteit binnen het bedrijf is geïnstitutionaliseerd, waardoor men in staat is 'om nieuwe ideeën ook te realiseren.'

Succesvolle innovatie is cruciaal om te overleven, maar moeilijk te realiseren
'De meerderheid van de senior executives - bijna negen van de tien - was het er dit jaar over eens dat autonome groei door innovatie binnen de eigen bedrijfstak van essentieel belang is geworden. Minder dan de helft was echter tevreden met het zichtbare financieel rendement van de investeringen in innovatie. Bovendien geloofde minder dan de helft van de managers dat het eigen bedrijf even goed of beter was dan de concurrentie in het omzetten van ideeën naar winst. Het is duidelijk dat men moeite heeft met deze kloof tussen wat men graag zou willen en wat er haalbaar is. Voor veel executives is dit een punt van grote zorg,' aldus Stépan Breedveld, vice-president bij The Boston Consulting Group.

'Onze enquête toont aan dat maar een paar bedrijven het goed doen met innovatie. De andere bedrijven staan voor de uitdaging om een hiaat op te vullen. Wij denken dat het voor veel, zo niet alle bedrijven die hier beter in willen worden, noodzakelijk zal zijn hun innovatie-inspanningen te globaliseren en de middelen van het bedrijf af te stemmen - of opnieuw af te stemmen - op de ondersteuning van deze inspanningen. Maar uiteindelijk zal elk bedrijf zijn eigen weg naar het excelleren in innovatie moeten vinden' voegde hij daaraan toe.

Onderzoeksmethodologie
De BCG Senior Management Enquête 2004-2005 werd eind 2004 elektronisch onder senior management verspreid. De enquête werd in februari 2005 afgesloten. In totaal namen 940 executives en managers uit 68 landen en uit alle belangrijke bedrijfstakken eraan deel. De deelname gebeurde op vrijwillige en anonieme basis.

Over BCG
The Boston Consulting Group (BCG) is een wereldwijde topmanagement consulting organisatie. In 37 landen werken ruim 2.800 consultants verspreid over 60 kantoren. In Nederland adviseren momenteel circa 100 consultants multinationals en de
top van het Nederlandse bedrijfsleven op het gebied van strategie, organisatie en bedrijfsprocessen. Meer informatie is te verkrijgen op de website www.bcg.com.

bron:BCG



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: