Amsterdam 25 maart 2005 Autozoeksites zijn onmisbaar geworden, stelt de
autobranche. De omzet van de occasionmarkt die via autozoeksites wordt
gegenereerd bedraagt inmiddels miljarden. Door haar kracht nestelt deze
relatief jonge marketing tool zich samen met de traditionele
huis-aan-huisbladen en regionale dagbladen in de top drie van door de
occasionmarkt ingezette marketingmiddelen. AutoTrack.nl was met een
bijdrage aan de brancheomzet van ongeveer 2,2 miljard euro de grootste
autozoeksite in 2004.
Autozoeksites zijn de eerste middelen die het merendeel van zoekers
inzetten in hun zoektocht op het Internet naar een andere auto. In deze
fase blijkt dat de consument nog
geen vaste keuze heeft gemaakt voor een specifiek merk en dat hij of zij nog volop te beïnvloeden is.
De branche erkent het belang van autosites bij het genereren van
showroombezoek à©n de verkoop van occasions. Gemiddeld zet de handel
drie sites in. Moesten autobedrijven kiezen op welke autozoeksite zij
hun occasions zouden plaatsen, dan koos 71% voor AutoTrack.nl. Zo
blijkt uit onderzoek van het onderzoeksbureau Ithaka.
Sander van den Hout Business Unit Manager AutoTrack.nl: 'Het onderzoek
toont aan dat autosites een steeds belangrijker rol spelen voor de
branche. Zelf merken wij dat de concurrentie tussen autosites zeer
hevig blijft. Niet alleen om meer autos op de sites te krijgen, maar
ook op het gebied van extra services aan zowel de adverteerder als de
consument. Het triggert ons om te blijven investeren in gebruiksgemak
van de site en in klanttevredenheid . Uiteindelijk bepaalt de consument
welke site de voorkeur geniet, wat er ook gebeurt in de branche.'
Bron: HILL AND KNOWLTON