Bavaria mag tijdens de Bavaria City Racing
niet langer haar naam op de raceautos voeren. De Reclame Code
Commissie nam de beslissing na een klacht van STAP over de Bavaria
City Racing die op zondag 20 augustus in Rotterdam plaatsvond.
Bavaria is voor drie jaar hoofdsponsor van het race evenement dat
voorheen de naam Monaco aan de Maas droeg. Volgens de Reclamecode
voor Alcoholhoudende drank mag niet worden geadverteerd op
vervoermiddelen die worden gebruikt bij een snelheidssport.

Link met actieve verkeersdeelname

STAP (Stichting Alcohol Preventie) diende
een klacht in bij de Reclame Code Commissie vanwege de expliciete
link tussen de alcoholhoudende drank en actieve verkeersdeelname
die wordt gelegd doordat Bavaria haar naam verbindt aan de
autorace. De Commissie verkondigde in haar besluit dat de naam
Bavaria niet meer op raceautos gevoerd mag worden. De naam Bavaria
City Racing kan wel gehandhaafd blijven.

Forse afzwakking van de reclamecode voor
alcoholhoudende drank

De regels in de Reclamecode voor
Alcoholhoudende drank (RvA) met betrekking tot sport en
alcoholreclame zijn de laatste tien jaar afgezwakt, aldus een
analyse van STAP. In de code van 1996 werd nog gesteld dat in
reclame geen énkel verband mocht worden gelegd tussen
alcoholhoudende drank en actieve sportbeoefening. In de code anno
2005 is dit artikel sterk afgezwakt, en is te lezen dat er geen
suggestie mag worden gewekt dat consumptie van alcoholhoudende
drank de sportprestaties positief beïnvloedt. Ten opzichte van
tien jaar geleden biedt dit nieuwe artikel voor de alcoholbranche
meer mogelijkheden om alcoholreclame te maken tijdens bijvoorbeeld
sportevenementen. Mocht er tien jaar geleden nog geen enkele
relatie worden gelegd tussen sport en alcohol, tegenwoordig mag er
alleen niet worden gesuggereerd dat de consumptie van
alcoholhoudende drank leidt tot een verbeterde sportprestatie. STAP
ziet dit dan ook als een forse afzwakking in de code, die meer
mogelijkheden biedt voor de alcoholbranche om een breed publiek te
bereiken tijdens o.a. sportevenementen en via reclame op tv.

bron:STAP