Er moeten effectievere maatregelen komen om kinderen te beschermen tegen reclame voor ongezonde voeding. Dat staat in de brochure ‘Hollands welvaren’ van de Nederlandse Hartstichting en de Consumentenbond. Namens minister Hoogervorst nam VWS-directeur Voeding, Gezondheidsbescherming en Preventie Annemiek van Bolhuis, de brochure dinsdag in ontvangst.

In haar toespraak vertelde zij geen reclames meer te willen die kinderen aanzetten tot te veel of ongezond eten. ‘Veel van de eet- en drinkwaren die op televisie worden aangeprezen, zijn minder gezond dan de reclames doen geloven. Gelukkig vindt de voedingsmiddelenindustrie zelf ook dat reclame gericht op kinderen een lastig, maar serieus probleem is.’

In Nederland nemen overgewicht en ernstig overgewicht (obesitas) toe. Gemiddeld heeft 40 procent van de volwassen Nederlanders te kampen met overgewicht. En van een gemiddelde schoolklas zijn vier kinderen te zwaar. Op dit moment telt Nederland 400.000 kinderen met overgewicht, van wie er 40.000 véél te zwaar zijn.

bron:VWS