De AGF-branche verdubbelt haar omzet
waarschijnlijk als zij de kwaliteit van verse groenten beter
voorspelt. Met producten op maat stijgt de consumptie en dus ook de
omzet van producenten, handelaren en retailers in de productgroep.
Dat staat te lezen in het jubileumboek Feeding the success of
breeding van het 60-jarige zaadveredelingsbedrijf De Ruiter Seeds
in Bergschenhoek.

De Ruiter Seeds beschrijft in het boek een
aan de Wageningse universiteit ontwikkeld model dat
producteigenschappen als smaak op het moment van oogst of aanvoer
in de winkelschappen koppelt aan het gedrag van consumenten. De
Wageningse hoogleraar Tuinbouwproductieketens Olaf van Kooten legt
in Feeding the success of breeding het model uit: Door een
onbetrouwbare en wisselende smaak blijven herhalingsaankopen
achterwege. Met de nieuwe modellen kunnen we producten veel beter
afstemmen op de eisen van de consument. Die krijgt een product dat
keer op keer zeer goed smaakt en dat is pure winst.

Het succes van de werkwijze blijkt uit de
afzet van mangos bij Albert Heijn, dat met de modellen van Van
Kooten aan de slag ging. De ready-to-eat mangos komen pas in het
schap als zij het beste smaken, zijn de helft duurder dan gewone
mangos en de verkopen zijn explosief gestegen. Volgens Van Kooten
kunnen tuinbouwproducenten in één jaar leren om te
gaan met de modellen en kunnen zij al met de huidige rassen de
overgang maken van veel voor een lage prijs naar veel minder voor
een zeer hoge prijs.

In Feeding the succes of breeding komen
spraakmakende tuinbouwproducenten uit Nederland, Engeland, Polen,
Spanje, Australië, Brazilië, Japan, Canada en de
Verenigde Staten aan het woord, naast veredelaars, wetenschappers
en andere specialisten. Gezamenlijk diepen zij aan de hand van de
begrippen tuinbouw, veredeling, voeding, vernieuwing belangrijke
ontwikkelingen in de sector uit.

bron:De Ruiter Seeds