Blowkwartet nieuwe manier om jongeren te bereiken



Hoe informeer je jongeren over cannabisgebruik? Het Blowkwartet is de
nieuwste vinding van het Rotterdamse jongerencommunicatiebureau Keesie.
Onlangs werd het kwartetspel verspreid op verschillende scholen in het
voortgezet onderwijs en jongeren kunnen de digitale versie spelen op
MSN.

 
 
Onder het motto: 'Kinderen en jongeren verdienen beter', is Keesie zes
jaar geleden opgericht. Keesie wijst niet met de vinger, maar kruipt in
de huid van de doelgroep. 'Traditionele marketingcampagnes hebben hun
langste tijd gehad', zegt Bas Westerweel, een van de oprichters en
directeuren van Keesie. 'Jongeren bereik je niet langer met
éénrichtingscommunicatie en met de traditionele communicatiemiddelen.
Veel effectiever is het om je werkelijk te verdiepen in wat er leeft
onder jongeren en te proberen ze zo ver te krijgen dat ze je in hun
wereld toelaten en uitnodigen,' aldus Westerweel.   
 
Keesie zoekt andere dan de geijkte kanalen op. Het blowkwartet is hier
een voorbeeld van. Keesie ontwikkelde het kwartet voor de nieuwste
voorlichtingscampagne van het Trimbos Instituut dat zich richt op
jongeren van 14 tot en met 18 jaar. Het is zowel bedoeld voor jongeren
die niet blowen als voor jongeren die experimenteren of regelmatig
cannabis gebruiken. Het is grappig en nodigt uit tot spelen.
Ondertussen geeft het kwartet aan welke gevaren er aan cannabisgebruik
kleven: 'je gaat er waardeloos van zoenen, je wordt onverschillig of
komt erachter dat je alleen maar blowt omdat je mee wilt doen met de
rest'.   
 
Keesie heeft zich in zes jaar tijd ontwikkeld tot autoriteit op het gebied van effectieve 
jongerencommunicatie. Een ander project waarmee Keesie succes behaalde, was de   
Verkeersveiligheidcampagne voor de provincie Limburg. Hierbij zette
Keesie het middel theater in om de jeugd te attenderen op de gevaren in
het verkeer. Effectmeting heeft uitgewezen dat het ingezette theater-
en acrobatenduo The Bomba Brothers met de speciaal voor dit
project  ontwikkelde theatervoorstelling Kiek Oet! daadwerkelijk
een verandering teweeg heeft gebracht.

Bron: CAPITA BV



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: