Bonden geschrokken van aanbesteding openbaar vervoer in Brabant.



Vervoersbedrijf BBA heeft alle concessies in Brabant verloren. Volgens het CNV breekt daarmee Voor de ruim 1.100 werknemers een onzekere tijd aan.

De mokerslag die Provincie Brabant gisteren heeft uitgedeeld aan de BBA en haar personeel is bijzonder hard aangekomen. Als typisch Brabant bedrijf heeft de BBA ruim 75 jaar het openbaar vervoer verzorgd in Brabant en omstreken. Per 1 januari 2006 zal dat beeld rigoureus gewijzigd zijn. Uit de voorlopige gunning blijkt dat de BBA compleet van de OV-tafel geveegd is in provincie Brabant.

De definitieve gunning zal over 4 weken pas plaatsvinden. Per 1 januari a.s. zal het openbaar vervoer in Brabant de komende 6 jaren door 3 OV-bedrijven verricht worden:
â?¢ Connexxion rijdt in concessie Brabant West en Brabant Midden.
â?¢ Arriva en Taxi Centrale Renesse rijdt de komende 6 jaar de interliner Breda-
Oosterhout-Utrecht.
â?¢ Hermes heeft de concessie Meierij en Brabant Oost gewonnen.

Buiten verwachting heeft de BBA alle 5 concessies in provincie Brabant verloren. Het is
vooralsnog gissen wat de oorzaak is van deze gigantische verschuiving in OV-land. De
aandacht van de bonden gaat natuurlijk in eerste instantie uit naar de ruim 1100 medewerkers bij de BBA die met ingang van 1 januari a.s. een nieuwe werkgever gaan krijgen. Velen zullen met pijn in het hart na vele jaren trouwe dienst afscheid moeten nemen van de BBA. Werken bij de BBA betekende vroeger een baan tot je pensioen. Niet dus! Met dank aan de Europese aanbestedingen gaan vele BBA-medewerkers - en hun gezinnen - een nieuwe onzekere toekomst tegemoet.

De bonden gaan binnenkort met hun leden overleggen over de nu ontstane situaties. volgens de wet moeten de nieuwe vervoersondernemingen die het openbaar vervoer mogen verzorgen het bestaande personeel overnemen.

bron:CNV



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: