Campagne Hand van God opgeschort



Telecombedrijf Versatel zendt het televisiespotje met 'de Hand van God' voorlopig niet meer uit. Versatel wacht op de uitspraak van de Reclame Code Commissie. Bij de Reclame Code Commissie waren 213 klachten binnen gekomen. De ChristenUnie gaf de commissie en Versatel in aanvulling daarop vandaag een lijst met 1100 handtekeningen van mensen die moeite hebben met de spot. Frank Visser, deelnemer Permanente Campagne van de ChristenUnie en aanbieder van de handtekeningen: "Wij hopen dat de spot ook na de uitspraak van de commissie niet meer zal worden uitgezonden".

Dinsdagmiddag 10 mei behandelde de Reclame Code Commissie de klachten. Drie klagers werden uitgenodigd door de commissie hun klacht toe te lichten. Twee klagers maakten gebruik van de mogelijkheid hun klacht mondeling toe te lichten. Eén van hen was Bernaldo van Olst, freelance journalist en ChristenUnie-lid. Hij verklaarde tijdens de zitting dat hij de spot vond getuigen van "maatschappelijke kortzichtigheid" van de kant van Versatel. Als voetballiefhebber begrijpt hij dat Versatel de doelgroep wil bereiken. "Versatel had echter ook rekening moeten houden met de 3,5 miljoen gelovigen in Nederland. Ik geloof als christen in een God die leeft. De spot vertelt dat de hand van God nog niet beschikbaar is. Hiermee kwets je gelovigen die geloven in een God die wonderen doet". Van Olst gaf ook aan dat Versatel genoeg andere mogelijkheden had gehad voor ludieke spots. "Waarom niet iets leuks gedaan met een doelverkrimper of een buitenspelval?"

De andere klager reageerde ook op het verweer van Versatel dat de spot geen religieuze lading zou hebben. "Door het gebruiken van de naam van God geef je zo'n spot automatisch een geestelijke lading". Versatel is echter van mening dat de spot niet in strijd is met de reclamecode en wacht de uitspraak van de commissie af.

Als ondersteuning van de klachten verzamelde de ChristenUnie via www.reclamefatsoen.christenunie.nl handtekeningen. Er kwamen in twee weken tijd ruim 1100 handtekeningen binnen. Deze handtekeningen zijn overhandigd aan de voorzitter van de Reclame Code Commissie en de vertegenwoordiger van Versatel. Deze verklaarde na afloop van de zititng dat hij de reacties serieus zou doorlezen. Kamervragen
De ChristenUnie heeft naar aanleiding van o.a. de Versatel spot onlangs kamervragen gesteld. De partij wil weten of het stelsel van de Nederlandse reclamecode kan worden aangescherpt. De ChristenUnie zou graag een versnelling van de spoedprocedure bij de Reclame Code Commissie zien. Rouvoet: Wat de ChristenUnie betreft moet het mogelijk worden om een reclamecampagne op te schorten totdat er uitspraak is gedaan over een klacht, indien deze klacht kennelijk gegrond kan worden geacht.

bron:Christenunie



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: