China stuwt Nederlandse handel met Azië omhoog



In 2004 is voor ruim 50 miljard euro aan Aziatische goederen ingevoerd. Dit is een toename van 18 procent. De uitvoer naar Azië steeg met 20 procent tot ruim 18 miljard euro. Van de totale Nederlandse invoer komt inmiddels ruim 22 procent uit Azië. Naar Azië exporteert ons land ruim 7 procent van alle goederen. Vooral de import vanuit China is sterk gestegen.

 

Ter vergelijking: in 2004 steeg de totale waarde van de Nederlandse goederenhandel, zowel aan de invoer- als aan de uitvoerkant, met ruim 10 procent.

Stijging zet door in 2005
Deze opwaartse trend zet ook door in de eerste drie maanden van 2005. De invoer uit Azië is in de periode januari tot en maart 2005 met 9 procent toegenomen tot 13 miljard euro. De uitvoer naar Azië bereikte in dezelfde periode een waarde van ruim 4 miljard euro. Dit is een stijging van 11 procent.

Enorm handelstekort
Nederland heeft al sinds jaar en dag een groot handelstekort met Azië. In 2004 is dit tekort opgelopen tot ruim 32 miljard euro. Ter vergelijking: de totale Nederlandse goederenhandel liet het afgelopen jaar een handelsoverschot van ruim 29 miljard euro zien. De handel met de Europese Unie leverde Nederland in 2004 een handelsoverschot op van bijna 70 miljard euro

Steeds meer handel met China
De afgelopen vijf jaar is de invoer en uitvoer van en naar China meer dan verdubbeld. Ook in de eerste drie maanden van 2005 is de handel met China verder toegenomen.

De invoer is in deze periode met bijna 30 procent gestegen tot ruim 4 miljard euro. Dit wil zeggen dat ruim 7 procent van de totale Nederlandse invoer uit China afkomstig is. Ook de export naar China is in de periode januari-maart 2005 fors toegenomen. Er werd voor ruim een half miljard euro aan goederen in China afgezet. Dit is 20 procent meer dan in de vergelijkbare periode in 2004.

Meer containers naar China
In 2004 is het containervervoer tussen Rotterdam en China (exclusief Hongkong) met 46 procent gestegen ten opzichte van 2003. Het totaal aantal containers op dit traject komt hierdoor voor het eerst boven de 1 miljoen. Vanuit Rotterdam worden deze containers voor meer dan 50 procent over de weg aan- en afgevoerd naar Nederland of het Europese achterland. Dit betekent dat dagelijks bijna 800 vrachtvoertuigen met gemiddeld twee containers naar of van Rotterdam onderweg zijn, die gerelateerd zijn aan de handel met China.

China hard op weg naar topdrie
China is met afstand onze belangrijkste handelspartner in de Aziatische regio. Dit land is echter ook hard op weg naar een topdrie positie voor wat betreft belangrijkste Nederlandse importlanden. In 2004 stond China voor het eerst in de topvijf (ten koste van Frankrijk). In de eerste drie maanden van 2005 is China het Verenigd Koninkrijk ook gepasseerd en opgeklommen naar de vierde plaats.

bron:CBS



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: