Connexxion plaatst drie grote orders bij busindustrie



Connexxion heeft drie orders geplaatst voor totaal 253 nieuwe milieuvriendelijke bussen. Connexxion blijft op deze wijze de kwaliteit van haar dienstverlening verhogen. Connexxion is de enige personenvervoerder met het milieucertificaat NEN-EN-ISO 14001 en heeft bij de keuze van de bussen de milieuaspecten zwaar laten meewegen.

85 van de nieuwe bussen gaan rijden op aardgas. De toegankelijke lagevloerbussen zijn verder uitgerust met de nieuwste technieken op het gebied van reisinformatie. De aardgasbussen gaan rijden in Haarlem en IJmond. De overige bussen gaan rijden in Twente en in principe in de Gooi- en Vechtstreek. Na het uitschrijven van een Europese aanbesteding heeft Connexxion de orders gegund aan MAN en VDL Berkhof.

De 85 bussen voor Haarlem/IJmond worden lagevloerbussen in Connexxion huisstijl uitgevoerd met airconditioning voor de passagiers en reisinformatie in de bus door middel van automatische halteafroep en schermen waarop de verwachte aankomsttijd en halte-informatie komt te staan. De bussen rijden op CNG (Compressed Natural Gas) beter bekend als aardgas. Deze order is gegund aan MAN.

De 63 bussen voor Gooi- en Vechtstreek worden lagevloerbussen in Connexxion huisstijl uitgevoerd met airconditioning voor de passagiers. De bussen zijn uitgerust met Euro 4 motoren waardoor Connexxion voorloopt op de wetgeving. De reisinformatie in de bus is gelijk aan deze voor Haarlem/IJmond. Ook deze order is gegund aan MAN.

De bussen voor Twente worden lagevloerbussen van VDL Berkhof waarvan er 105 stuks voor de concessie Twente gaan rijden en in het rood worden uitgevoerd inclusief het Twentse Ros. 6 van de 105 bussen worden uitgerust als servicebus. Dit houdt in dat het interieur aangepast wordt met o.a. een rolstoelplatform voor 2 rolstoelen. Ook krijgen deze bussen een elektrisch bediende rolstoeloprijplank. De bussen zijn voorzien van passagiersairco en Euro 3 motoren met CRT-filter (roetfilter). Ook op deze bussen wordt de geavanceerde reisinformatie toegepast zoals op de andere bussen.

Alle bussen beschikken over het Infoxx-systeem. Deze boordcomputer regelt o.a. de reisinformatie in de bus door middel van automatische halteafroep en schermen waarop de verwachte aankomsttijd en halte-informatie komt te staan. Door de boordcomputer kan ook de actuele aankomsttijd op de haltes worden getoond. Ook werkt Infoxx voor de OV-chipkaart toepassing.

bron:Connexxion
 



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: