Het vertrouwen van consumenten is in juni 2006 flink gestegen ten opzichte van mei. Dat komt vooral doordat consumenten veel positiever oordeelden over de economie. Voor het eerst sinds vijf jaar zijn er weer meer optimisten dan pessimisten. Dit blijkt uit cijfers van het CBS. 
Oordeel economisch klimaat flink verbeterd
Consumenten waren in juni aanzienlijk positiever over het economisch klimaat. Vooral het oordeel over de economie in de afgelopen twaalf maanden verbeterde sterk. Voor het eerst sinds maart 2001 waren consumenten hier positief over. Het oordeel over de komende twaalf maanden verbeterde ook flink en bereikte de hoogste waarde sinds 1986 (begin reeks). 

Koopbereidheid ook verbeterd
De koopbereidheid van consumenten is verbeterd. Dat komt doordat het oordeel van consumenten over hun eigen financiën aanzienlijk verbeterde. Over het doen van grote aankopen daarentegen veranderden consumenten deze maand nauwelijks van mening. Vorige maand verbeterde het oordeel hierover wel fors.

Meer optimisten dan pessimisten
In juni steeg het consumentenvertrouwen met 9 punten. Dit is een forse stijging. Bovendien kwam voor het eerst in vijf jaar het vertrouwen boven de nullijn uit. Dit betekent dat er meer optimisten dan pessimisten zijn.

Het consumentenvertrouwen is al voor de tiende maand op rij hoger dan een maand eerder. Dat is vooral toe te schrijven aan een steeds positiever wordend oordeel over de economie in het algemeen. Sinds september vorig jaar is het oordeel hierover met 54 punten gestegen. De koopbereidheid verbeterde ook, maar minder snel.

bron:CBS