De consument drinkt steeds meer water en light-frisdranken, zo blijkt uit de definitieve cijfers van de Vereniging Nederlandse Frisdranken Industrie. De consumptie van mineraal- en bronwaters steeg van 18,8 liter per hoofd in 2004 naar 19,1 liter in 2005. Bij de light-producten is er een stijging van ruim 8% naar 26,1 liter per persoon. De consumptie van frisdranken nam iets af.

De consumptie van frisdranken daalde licht in 2005. Per hoofd van de bevolking werd in 2005 93,2 liter frisdrank gedronken tegen 94,2 liter in 2004. Het aandeel light binnen de frisdranken is het afgelopen jaar flink gestegen, van 24,1 liter per persoon in 2004 naar 26,1 liter per persoon in 2005. Het aandeel light-frisdrank komt daarmee op 28% van het totaal. De trend om frisdranken met minder calorieën te verkopen zal de komende jaren steeds belangrijker worden. De industrie speelt daar actief op in. Zo zijn er vorig jaar meer nieuwe mid calorie- dranken (zoetstof en suiker) en low caloriedranken ontwikkeld (zoetstof).

Koolzuurvrije frisdranken
De vraag naar koolzuurvrije frisdranken stijgt. In 2004 was 20% van alle frisdranken koolzuurvrij, in 2005 is dit gestegen naar 23%. Dit geldt zowel voor frisdranken met vruchtensap als voor producten zoals ijsthee. Deze laatste drank blijft populair bij de
consument. In 2005 is het aandeel van ijsthee weer met 1% gegroeid tot 7,5 liter per hoofd van de bevolking.

Mineraal- en bronwaters
Ook mineraal- en bronwaters zijn geliefd bij de consument. De totale consumptie steeg van 305,6 miljoen liter in 2004 naar 311 miljoen liter in 2005. Net als bij de frisdranken is de koolzuurvrije variant zeer gewild; maar liefst 60% van de waterconsumptie is koolzuurvrij.

NFI Jaarboek
Deze gegevens zijn te vinden in het Jaarboek 2005 en de kerngegevensfolder van de Vereniging Nederlandse Frisdranken Industrie (NFI). In het Jaarboek presenteert de NFI de belangrijkste cijfers en trends van de Nederlandse frisdranken- en mineraalwaterindustrie in 2005. Ook wordt er uitgebreid aandacht besteed aan onderwerpen zoals voeding & gezondheid en verpakking & milieu.

bron:NFI