Staatssecretaris Van Gennip heeft op 4 oktober 2006 ConsuWijzer geopend. Consumenten kunnen bij dit informatieloket terecht voor tips en advies over hun rechten. Het loket is te bereiken via Consuwijzer.nl en 088-0707070.

ConsuWijzer is een initiatief van de drie toezichthouders van het ministerie van Economische Zaken: de Consumentenautoriteit, de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA).

Het loket geeft consumenten praktische informatie over hun rechten en plichten bij het kopen van producten zoals een keuken, internet en energie. Ook geeft ConsuWijzer informatie over bijvoorbeeld garantie, ruilen, verkoop aan de deur en misleidende reclame.

'Uit onderzoek blijkt dat de consument minder goed geïnformeerd is over zijn rechten dan hij vaak denkt. In een steeds vrijere markt is het van belang dat de consument mondig en goed geïnformeerd is,' aldus staatssecretaris Van Gennip.

Het nieuwe loket past volgens Van Gennip binnen het Strategisch Actieprogramma Consument, waarbij meer overheidsaandacht voor de consument centraal staat.

Geïnformeerde consumenten
ConsuWijzer moet ervoor zorgen dat consumenten goed geïnformeerd zijn en mondiger worden. Zij zijn dan beter in staat zelf problemen met aanbieders te voorkomen en op te lossen. Verder kan ConsuWijzer consumenten met klachten helpen de juiste organisatie te vinden.

ConsuWijzer is voor de toezichthouders ook een graadmeter voor wat er speelt in de markt en waar mogelijke structurele problemen zitten.

Campagne
Het loket verwacht het eerste half jaar ruim 40.000 consumentenvragen te verwerken. De ConsuWijzer begint de komende weken een campagne met commercials op radio en televisie. Dit moet het loket meer bekendheid geven.

Bron:EZ