Het nieuws, twee weken geleden, dat er op dit moment een proef loopt waarbij gedetineerden worden ingezet outbound contactcenterwerk te verrichten, berust niet op een gerucht. Het nieuwe facilitaire contactcentrabedrijf Telecell heeft samen met justitie een project opgezet waarbij gedetineerden die binnen afzienbare tijd in vrijheid worden gesteld werkervaring kunnen opdoen als contactcenter-agent. Volgens directeur en oprichter Guido den Heijer van Telecell Nederland BV zijn de eerste resultaten zeer bemoedigend.

Op dit moment bellen de callcentermedewerkers vanuit de gevangenis in Zwolle om marktonderzoek te verrichten voor een aantal goede doelen. ‘Wij hebben het contactcenter opgezet en hebben daarbij gebruik gemaakt van voorzieningen van Justitie,’ aldus Den Heijer, die voorheen Commercieel Directeur bij SNT was. ‘In Zwolle is een belzaal ingericht met tien arbeidsplaatsen die kunnen worden uitgebreid naar twintig. De callcenterinfrastuctuur doet in niets onder voor een goed professioneel contactcenter.’

‘In eerste instantie heeft Justitie een selectie gemaakt van mensen die geschikt zijn voor dit werk en vervolgens hebben wij daar weer een selectie uit gemaakt.’ Volgens Den Heijer zijn de betrokken gedetineerden zelf heel tevreden over het werk dat ze mogen verrichten: ‘Het zijn mensen die hoe dan ook binnenkort vrij komen, maar dit geeft hun natuurlijk een fantastische mogelijkheid om ervaring op te doen. Het kan de terugkeer in de maatschappij een steun in de rug geven en de kansen op een vaste baan vergroten. Het is bijzonder zinvolle arbeid en het geeft ze zelfvertrouwen. Ook omdat ze de mogelijkheid krijgen een erkend certificaat te behalen.’ De bellende gedetineerden staan onder dagelijkse begeleiding van een contactcenter-teamleider uit de stal van Telecell.

Volgens Den Heijer was het vinden van potentiële opdrachtgevers niet heel moeilijk, maar dat had mede te maken met het gegeven dat gezocht is naar organisaties die een actief beleid voeren op het gebied van Maatschappelijk verantwoord ondernemen. ‘Bovendien zeggen we dezelfde kwaliteit te kunnen bieden als een ander facilitair contactcenter. Ondanks zeer intensieve en extra begeleiding lukt het ons toch om tegen een zeer concurrerend tarief onze diensten aan te kunnen bieden.’ WWAV, een bureau voor marketing en communicatie voor de non-profit sector, is de eerste opdrachtgever van Telecell.
Tot dusver verloopt het project tot volle tevredenheid van Den Heijer: 'Eind januari zijn we begonnen, dus het is nog wat vroeg om verregaande conclusies te trekken, maar we halen kwalitatief heel goede resultaten. De gesprekken verlopen goed. De eerste resultaten zijn in ieder geval veelbelovend en de dames met wie wij werken zijn echt supergemotiveerd.’
Over de stroom negatieve reacties die volgde op de eerste persverklaring van Justitie is Den Heijer wat teleurgesteld. Vooral omdat vaak werd gereageerd op geruchten: ‘Ik vond het jammer dat er vanuit de branche veelal negatief werd gereageerd, zonder dat men echt een beeld had van het project en de situatie op dit moment. Inmiddels heb ik wel contact gezocht met onder meer de WGCC om wederzijdse standpunten uit te wisselen. Het project heeft zoveel potentie en de realiteit wijst inmiddels uit dat het project staat. Kwalitatief durf ik best te zeggen dat we ons kunnen meten met veel ander contactcenters.’
BRON: BBP - Telecommerce

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular