Virtuele wereld vergroot creativiteit in modewereld

Maarssen, 15 oktober 2012 à¢â‚¬” 3DExperience-specialist Dassault Systà¨mes introduceert FashionLab voor modestylisten en ontwerpers, waarmee zij nieuwe concepten volledig in 3D kunnen creëren en testen. De modewereld kan met FashionLab zowel trends analyseren als in 3D ontwerpen, simuleren en samenwerken bij het bedenken van nieuwe concepten en het creëren van complete collecties.

FashionLab inspireert
Dassault Systà¨mes heeft bij het ontwikkelen van FashionLab belangrijke namen uit de modewereld betrokken. Julien Fournià© is een Franse kledingontwerper en oprichter van het gelijknamige haute couture modehuis. Jonathan Riss is artistiek directeur van het merk JAY AHR en Franà§ois Quentin ontwerper van luxe horloges en oprichter van 4N. Deze ontwerpers geloven in de kracht van 3D in de modewereld en zijn daarom de eerste ambassadeurs van FashionLab. Zij werken nauw samen met de ingenieurs van Dassault Systà¨mes en dagen hen voortdurend uit om nieuwe innovaties voor de modewereld te blijven ontwikkelen.

Incubatieprojecten
FashionLab werkt aan drie belangrijke incubatieprojecten. De eerste is gericht op trendanalyse, om informatie over alle trends te verzamelen voordat een nieuw merk of nieuwe collectie wordt ontwikkeld en gelanceerd. Dankzij deze analysemogelijkheid kunnen ontwerpers ontwikkelingen in de modewereld sneller en beter begrijpen en daardoor dichter tot hun klanten komen. De tweede betreft winkelervaring, met een applicatie voor het hele proces van conceptcreatie tot en met de 3D-presentatie en inrichting van een nieuwe winkel. Het derde project levert een holistische 3D-ontwerpoplossing voor de modewereld op. Daarmee kunnen ontwerpers hun eerste idee al in 3D vormgeven en verder uitwerken tot een complete collectie. Tenslotte kunnen zij eenvoudig kennis delen via afgeschermde werksessies in een goed beveiligd sociaal netwerk.

Virtuele showroom
Een van de volgende stappen van het incubatieplan is de lancering van Julien Fournià©'s 'Premier Showroom'. Deze virtuele showroom brengt Julien Fournià© dichterbij zijn klanten en fans, door hen op een nieuwe manier toegang te geven tot zijn ideeën. Zij kunnen nu zijn online virtuele wereld betreden en daar met anderen en Julien Fournià©'s-avatar een unieke experience beleven.

Via de 'Premier Showroom' introduceren Julien Fournià© en FashionLab nieuwe mogelijkheden voor online samenwerkingtools. Ontwerpers kunnen hiermee experimenteren hoe zij hun werk op een andere manier kunnen presenteren. Julien Fournià© heeft ervaren dat hij met de 3D-tools van FashionLab collecties sneller en beter kan ontwerpen. Inmiddels gebruikt hij deze software ook om in 3D te zien hoe hij zijn belangrijkste werk en modehuis kan etaleren. De collecties van Julien Fournià©‘˜s zijn volledig in 3D te bekijken, evenals zijn meest recente modeshow.

"FashionLab brengt de overtuigingskracht van 3DExperiences naar een nieuwe markt en helpt daarmee de volgende generatie modeontwerpers bij hun ontwikkeling", zegt Jerà´me Bergeret, directeur van FashionLab bij Dassault Systà¨mes. "Het is een compleet nieuwe aanpak en doorbraak voor zowel Dassault Systà¨mes als andere oplossingen voor de modewereld."

"FashionLab verlegt de grenzen van modeontwerp", vervolgt Bergeret. "Het is onze missie om de 3D ontwerp- en samenwerkingstools verder te ontwikkelen voor de behoeften van deze industrie en hen daarmee het creatieve proces van begin tot eind te laten managen. Vanaf de stylist tot en met de inkoper. FashionLab biedt ontwerpers de kans om de grenzen van hun fantasie te overschrijden voor de fashionindustrie van de toekomst, door gebruik te maken van de modernste softwaretechnologie."

Over Dassault Systà¨mes
Dassault Systà¨mes, de 3DExperience-specialist, levert organisaties en consumenten virtuele werelden voor het bedenken en creëren van duurzame innovaties. De marktleidende oplossingen van het bedrijf transformeren de manier waarop producten worden ontworpen, geproduceerd en ondersteund. Verder stimuleert de samenwerkingssoftware van Dassault Systà¨mes ook sociale innovatie, omdat het de mogelijkheden van de virtuele wereld voor iedereen verder uitbreidt om de echte wereld te kunnen verbeteren. Het bedrijf voegt met zijn oplossingen inmiddels waarde toe aan meer dan 150.000 klanten in elke grootte en industrie, in ruim 140 landen.

Kijk voor meer informatie op http://www.3ds.com/.

CATIA, SOLIDWORKS, SIMULIA, DELMIA, ENOVIA, GEOVIA, EXALEAD, NETVIBES, 3DSWYM en 3DVIA zijn geregistreerde handelsmerken van Dassault Systà¨mes of zijn dochterondernemingen in de USA en/of andere landen.

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular