Douwe Egberts verliest koffieruzie op internet.



Douwe Egberts heeft het kort geding verloren wat het had aangespannen tegen een van haar dealers voor de zakelijke markt. De koffiebrander wilde via de rechter voorkomen dat Capriole Coffee-Service  het merk Douwe Egberts gebruikt als zoekwoord voor zoekmachine advertenties op internet. Ook het gebruik van Douwe Egberts in de tekst van deze advertenties en het gebruik in de metatags wilde de koffiebrander tegenhouden. Hiermee wilde Douwe Egberts de internetadvertenties van haar eigen dealer blokkeren.

Capriole Coffee-Service verkoopt een breed assortiment koffie en koffieautomaten van diverse A-merken zoals Douwe Egberts, Nescafé, Illy en Max Havelaar. Om meer bezoekers te krijgen voor haar website www.koffieautomaten.nl adverteert de koffieleverancier bij onder andere Google, Ilse, Lycos en MSN met alle merken uit haar assortiment.
'Ik ben zeer tevreden met de uitspraak. Mijn overgrootvader maakte in 1926 al reclame voor de Douwe Egberts producten uit ons assortiment' zegt Pascal Ultee, commercieel directeur van Capriole Coffee-Service. 'In de afgelopen 80 jaar hebben we met Douwe Egberts geadverteerd in folders, op briefpapier, auto's etc. Ook op internet doen we dit en zijn we zeer succesvol. We besteden veel aandacht aan onze website en zijn op internet vaak beter te vinden dan de grote multinationals.'
Volgens de rechter mag Capriole Coffee-Service op dezelfde wijze blijven adverteren en maakt het bedrijf op geen enkele wijze inbreuk op het merkrecht van Douwe Egberts. De rechter stelt in het vonnis: 'Het gebruik van het merk Douwe Egberts door Capriole voor en in de gesponsorde hyperlinks en metatags is niet wezenlijk verschillend van de overige wijzen waarop Capriole informatie verstrekt en reclame maakt van die producten door de eigen onderneming. Capriole maakt gebruik van de mogelijkheden die het internet biedt om hoog op de resultatenpagina's te komen en daardoor de kans te vergroten dat de eigen website bezocht wordt. Dat is, zonder bijkomende omstandigheden waarvan in dit geval niets is gebleken, ten opzichte van andere die die mogelijkheden niet wensen te benutten, niet als misbruik te kwalificeren. Hierbij dient in aanmerking te worden genomen dat Capriole het merk Douwe Egberts niet zonder geldige reden gebruikt. Capriole voert onder dat merk producten van Sara Lee/DE en de informatie die de internetbezoeker van Capriole ontvangt is dienovereenkomstig.'
Ultee ziet in de positieve uitspraak een groot belang voor alle officiële dealers van merkfabrikanten. 'Als we niet hadden gewonnen, zou dat betekenen dat je als officieel  dealer op internet niet goed kan adverteren met de merken die je verkoopt.' Ook de advocaat van Capriole, Theo Bosboom van Dirkzwager uit Arnhem, is blij met de
uitspraak: 'De rechter heeft ingezien dat het door officiële dealers adverteren voor een merk via gesponsorde koppelingen niet wezenlijk afwijkt van allerlei geaccepteerde 'off line' vormen van reclame maken en dat deze wijze van adverteren op internet bovendien heel gebruikelijk is geworden. Het is prettig dat er nu een vonnis ligt dat houvast geeft voor de praktijk, omdat er nog geen duidelijke rechtspraak was op dit gebied'.
Capriole Coffee-Service is in Nederland en België actief als leverancier van koffie en koffieautomaten voor op het werk. Met merken als Douwe Egberts, Nescafé, illy en Max Havelaar verzorgt Capriole Coffee-Service bij meer dan 10.000 bedrijven in de Benelux de koffievoorziening.
bron: Capriole Coffee-Service



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: