driekwart mkb’ers werkt tijdens vakantie door



ROTTERDAM, 4 AUGUSTUS 2005 - Managers binnen het mkb-segment lijken
nooit op te houden met werken. Maar liefst driekwart van deze groep is
tijdens de vakantie gewoon bereikbaar. Bij grotere ondernemingen en de
overheid werkt de helft van de managers door. Opvallend genoeg wíl een
op de drie managers bereikbaar zijn tijdens vakanties. Binnen het mkb
ligt dit percentage met vijftig procent aanmerkelijk hoger. Desondanks
vindt een van de vijf ondervraagden het stressvol om buiten werktijd
bereikbaar te zijn.

Deze conclusies staan in de jongste ICT Barometer, het tweemaandelijks
onderzoek van Ernst & Young naar ontwikkelingen op het gebied van
ICT in Nederland. De ICT Barometer maakt deel uit van de EY Leadership
programma's van Ernst & Young en is uitgevoerd door Interview-NSS
onder 605 directeuren/managers en professionals.

De helft van de ondervraagde directeuren/managers en professionals werkt tijdens de
vakantie door. Vooral mkb'ers lijken nooit op te houden met werken:
bijna driekwart werkt gewoon door als ze op vakantie gaan. Volgens
Jacob Verschuur, directeur van Ernst & Young ICT Leadership, eist
het gebruiksgemak van ICT zijn tol bij managers. Ruim een kwart van de
ondervraagden wordt door hun werkgever verzocht bereikbaar te zijn
tijdens de vakantie. Binnen het mkb ligt dit percentage met 35 procent
nog hoger. De manager ervaart steeds vaker stress van het continu
bereikbaar moeten zijn. Een op de vijf ondervraagden vindt het
stressvol om buiten werktijd of zelfs tijdens vakanties verplicht
bereikbaar te zijn.

Vier van de vijf vakanties worden via internet geboekt
Uit het onderzoek blijkt tevens dat de meeste vakanties door de 605
directeuren/managers en professionals via internet worden geboekt. Vijf
procent hiervan 'misbruikt' het reisbureau door zich daar eerst te
laten informeren en vervolgens de reis via internet te boeken.
'Reisbureaus met een 'doorgeefluikfunctie' van touroperators verliezen
hun bestaansrecht. Zodra meer objectieve reisinformatiesystemen, zoals
Toeristiek, toegankelijk worden op internet, wordt alleen nog de gang
naar het specialistische reisbureau interessant', aldus Jacob
Verschuur. Tijdens de vakantie wordt ook veelvuldig gebruik gemaakt van
internet. Twee van de drie ondervraagden controleert zijn mail tijdens
vakanties. Het is zeker dat dit aantal toeneemt naarmate de
internetfaciliteiten op vakantiebestemmingen verbeteren.

Gebruik digitale routeplanner neemt fors toe
Ernst & Young deed tevens onderzoek naar het gebruik van een routeplanner in de auto.
Een kwart van de 605 ondervraagden blijkt in het bezit te zijn van een dergelijk
apparaat. Verschuur: 'ICT in de auto neemt sterk toe. Vanuit verkeersveiligheid
geredeneerd zouden alle ICT-toepassingen in de auto spraakgestuurd
moeten zijn. Hier ligt een innovatieve uitdaging.' Uit het onderzoek
blijkt tevens dat mannen en 50-plussers het meest gebruikmaken van een
routeplanner in de auto. Mannen hebben twee keer zo vaak als vrouwen
een routeplanner in de auto (31 procent versus 14 procent). Ook
50-plussers en personen woonachtig in het westen van het land hebben
vaker een routeplanner in de auto.

Over de Ernst & Young ICT Barometer
De ICT Barometer, een EY Leadership onderzoek van Ernst & Young, is
de gerenommeerde 'vinger aan de pols' voor managers. Het onderzoek
wordt sinds december 2001 tweemaandelijks gehouden onder ruim
zeshonderd Nederlandse directeuren/managers en professionals uit het
bedrijfsleven (onderverdeeld naar productie & industrie, handel
& distributie en dienstverlening & financiële instellingen), de
not-for-profit sector en de overheid. Het onderzoek is uitgevoerd door
het marktonderzoeksbureau Interview-NSS. Van de ondervraagden is bekend
hoeveel vestigingen en medewerkers zijn of haar organisatie heeft, aan
hoeveel medewerkers leiding wordt gegeven, het functietype en de
functietaken, betrokkenheid bij ICT en beslissingsbevoegdheid over
ICT-aankopen. De groep ondervraagden wordt online geënquêteerd en
beschikt daarvoor over een internetaansluiting. Gezien de samenstelling
van de onderzochte groep mag het onderzoek niet als representatief voor
de Nederlandse bevolking worden gezien. De ICT Barometer biedt naast
het jaarlijkse Trends in ICT onderzoek een belangrijk deel 'up to
date'-informatie door een aantal vaste businessdilemma's te monitoren,
aangevuld met actuele vragen.

Downloaden rapport
De rapporten met de onderzoeksresultaten van 4 augustus 2005 kunt u downloaden via: www.trends-in-ict.nl

Bron: Ernst�&�Young



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: