E-Plus, KPN's Duitse mobiele operator, luidt vandaag in Duitsland een nieuw marktsegment in voor mobiele telefonie. Vanaf nu begint de nieuwe aanbieder simyo met de online verkoop van SIM-kaarten voor mobiele communicatie tegen een gereduceerd tarief. Het is bedoeld voor klanten die grote waarde hechten aan mobiele telefonie zonder fratsen en die regelmatig gebruikmaken van het internet. simyo heeft eigen tarieven opgesteld die worden gekenmerkt door zowel maximale transparantie en eenvoud als lage kosten. Klanten hoeven maar twee tarieven te onthouden: à¢?¬ 0,19 per minuut voor gesprekken binnen Duitsland op elk moment van de dag en à¢?¬ 0,14 per sms-bericht.

Mobiele telefonie zonder fratsen: geen extraatjes, wel geweldige tarieven

De belangrijkste gedachte achter het bedrijfsmodel van simyo is terug te gaan tot de essentie. Klanten kopen hun SIM-kaarten online en waarderen deze ook online op. Ze zitten niet vast aan een contract en er gelden geen vastgestelde bedragen voor het opwaarderen van de kaart. Daar tegenover staat dat klanten weten dat er geen diensten worden aangeboden die extra kosten met zich meebrengen, zoals gesubsidieerde mobiele handsets, gratis 24-uurs klantenservice of advies in een winkel.

"Het model is vergelijkbaar met dat van goedkope vliegtuigmaatschappijen: klanten ontvangen geen extraatjes, maar vliegen wel tegen een gereduceerde prijs zonder dat ze daarbij inboeten op kwaliteit," aldus Uwe Bergheim, CEO van E-Plus.

De Duitse markt is rijp voor nieuwe aanbiedingen en merken

In andere Europese landen bestaan goedkope mobiele aanbieders al enige tijd. Alleen vorig jaar al verschenen er in heel Europa twaalf nieuwe prijsvechters. In Denemarken maken prijsvechters nu meer dan 20 procent uit van de totale markt en ongeveer 40 procent van nieuwe klanten. Uit marktonderzoek blijkt dat "er grote vraag is naar een eenvoudig, goedkoop tarief. Ongeveer 60 procent van de klanten in Duitsland zou overwegen het zonder persoonlijk advies en een goedkope mobiele telefoon te doen als ze daarmee goedkoper konden bellen," legt Uwe Bergheim uit. "De Duitse markt is rijp voor nieuwe bedrijfsmodellen."

Guy Demuynck, lid van de Raad van Bestuur van KPN met verantwoordelijkheid voor de mobiele activiteiten: "We hebben in het verleden altijd de uitdaging aangedurfd om te innoveren en vernieuwen op de Duitse mobiele markt. Met de lancering van simyo doen we dit wederom, nu met het aanboren van een totaal nieuw segment. We zijn ervan overtuigd dat de introductie van simyo ons in staat stelt onze ambitieuze doelen voor verdere winstgevende groei bij E-Plus te behalen."
 
bron:KPN

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular