Uit Europees onderzoek van Fontaine International Europe blijkt dat ruim 12 procent van de Europese truckchauffeurs wel eens te maken heeft gehad met het verlies van een trailer, omdat deze niet goed gekoppeld was. In de Benelux bedraagt dit aantal bijna tien procent. Het percentage in het Verenigd Koninkrijk ligt bijna twee keer zo hoog: op 18,6 procent.

De belangrijkste redenen voor deze incidenten waren volgens de respondenten: het niet (goed) uitvoeren van een koppeltest (50 procent), onzorgvuldigheid door tijdsdruk (15 procent) en onvoldoende controle van de kingpin en de koppelschotel (14 procent).

Het onderzoek werd uitgevoerd door onderzoekers van EcoValue. Zij ondervroegen meer dan 1.000 chauffeurs op 12 locaties in de Benelux, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland. In de Benelux werden in totaal 256 professionele chauffeurs ondervraagd op locaties bij truckstops en tankstations. Een exemplaar van het Europese onderzoek, inclusief de exacte cijfers per regio, is te verkrijgen via Paul Maris van Lammers van Toorenburg Benelux PR: 030 65 65 070 of [email protected].

'In Nederland zijn er ruim 100.000 professionele chauffeurs op de weg. Volgens dit
onderzoek hebben er de afgelopen periode dus bijna 10.000 incidenten  plaatsgevonden. Naast het risico op persoonlijk letsel, heeft dit ook onvermijdelijk geleid tot schade aan voertuigen en lading', zegt Alexander Hanewinkel, Sales Manager Benelux van Fontaine. 'De cijfers van het onderzoek onderstrepen het belang van eenvoudige en vooral veilige koppelmogelijkheden. Innovatieve en veilige sluitingsmechanismen op koppelschotels kunnen
de hoeveelheid incidenten aanzienlijk terugdringen. Op die manier stijgt de veiligheid en neemt de kans op financiële schade af.'

De ernst van het probleem wordt bevestigd door de Society of Operations Engineers (SOE) in het Verenigd Koninkrijk. 'Op basis van de recente onderzoeksresultaten van Fontaine en ons eigen onderzoek samen met de Health Safety Executive (HSE), kunnen we stellen dat er nog steeds een onacceptabel hoog aantal ongelukken gebeurt doordat trailers niet goed zijn gekoppeld', aldus Ian Chrisholm, Head of Technical Services van SOE. 'Samen met de HSE en enkele andere betrokken transportorganisaties, inclusief Fontaine, zijn we bezig met een diepgaand onderzoek naar dit probleem en hoe het komt dat dit blijft bestaan. We gaan
tevens werken aan een gids met praktische tips voor het aan- en afkoppelen van trailers. We hopen dat deze gids een standaardwerk wordt voor de gehele sector.'

Fontaine loopt voorop voor wat betreft veiligheid in de transportsector. Het bedrijf is de enige leverancier die al zijn koppelschotels voorziet van het gepatenteerde en zeer veilige sluitsysteem Techlock, inclusief hoogtesensor voor de kingpin.

Fontaine International Europe
Fontaine International Europe is onderdeel van de Marmon Group, een internationale
onderneming van meer dan 100 bedrijven die onafhankelijk opereren binnen diverse
business-sectoren. De gezamenlijke omzet van deze bedrijven bedroeg in 2002 rond de 5,8 miljard dollar. De producten van Fontaine onderscheiden zich door de hoge kwaliteit en gepatenteerde technologie waarmee gebruikers veiliger opleggers kunnen koppelen en schade kunnen voorkomen. Het bedrijf, opgericht in 1940, heeft een fabriek in Lowton, vlakbij Manchester in het Verenigd Koninkrijk, Europese verkoopkantoren in Frankrijk, Duitsland en de Benelux, en beschikt over een uitgebreid Europees netwerk van resellers. Fontaine is marktleider in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Scandinavië.

bron:Fontaine