Een van de mobiele operators in Nederland zal verdwijnen



Tweederde van de bezoekers van Telecom Time congres denkt dat een van
de mobiele operators zal verdwijnen. Volgens deze groep zal Orange of
Telfort zich over drie jaar niet meer in de drukke Nederlandse Telecom
markt bevinden.
Dit blijkt uit een onderzoek van TNS NIPO onder de bezoekers van het
Telecom Time congres in de Jaarbeurs te Utrecht, dat TNS NIPO uitvoerde
in opdracht van Euroforum. De CEO's van de twee operators geven aan
ieder hun eigen strategie te volgen en ontkennen dat ze daadwerkelijk
van de markt zullen verdwijnen.

De opmars van Mobile Virtual Network Operators (MVNO) Ondanks het feit
dat eenderde van de ondervraagden aangeeft dat Telfort binnen drie jaar
niet meer bestaat, vindt de meerderheid dat Telfort een
concurrentievoordeel heeft door A-merken via het netwerk aan te bieden.
Als reactie op deze stelling geeft Dhr. Aan de Stegge (CEO Telfort) aan
dat het werken met MVNO's (service providers als Debitel, AH Mobiel, et
cetera) het speerpunt is van Telfort in 2005. Volgens John Strand
(consultant) zullen in 2005, net als op de huidige Deense markt, steeds
meer MVNO's op de Nederlandse markt verschijnen.

Stelios Haji-Ionannou (oprichter EasyJet) gaat in maart samen met
T-Mobile onder de naam EasyMobile de Engelse markt op. De Nederlandse
markt zal één van de volgende zijn. Het is echter onduidelijk of dit in
Nederland eveneens met T-Mobile zal zijn, aangezien T-Mobile zich tot
op heden niet op MVNO's richt. MVNO's vormen een te klein deel van de
markt, aldus de CMO van T-Mobile. In het online onderzoek is gevraagd
of T-Mobile Nederland het gestelde doel - een marktaandeel van vijftien
procent op de zakelijke markt in 2006 - gaat halen. Meer dan de helft
van de ondervraagden verwacht niet dat T-Mobile het doel kan waarmaken,
hoewel T-Mobile zelf aangeeft op de goede weg te zijn.

Tweederde is het eens met de stelling dat Vodafone in 2005 marktleider
zal zijn op het gebied van UMTS in Nederland. Dhr. Isaksson (CEO
Vodafone) is "delighted" met dit resultaat, aangezien UMTS een van de
speerpunten voor 2005 is.

Investeringen UMTS worden niet terugverdiend
Meer dan de helft van de ondervraagden verwacht niet dat de grote
investeringen in UMTS ooit wordt terugverdiend. De investeringen moeten
uiteindelijk worden terugbetaald door de consument. De meerderheid van
de ondervraagden vindt dat de OPTA had moeten ingrijpen om de consument
te beschermen tegen de hoge prijzen. Jens Arnbak (voorzitter OPTA)
geeft aan dat de OPTA hierin, helaas, geen rol heeft kunnen spelen.
Ondanks het feit dat de meerderheid vindt dat de OPTA had moeten
ingrijpen met betrekking tot de UMTS licenties, vindt het grootste deel
van de ondervraagden wel dat de OPTA een positieve bijdrage levert aan
eerlijke concurrentie op de markt voor mobiele telefonie.

Bron: TNS NIPO



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: