Bijna 10 jaar nadat er tussen de overheid en partijen als BOVAG en RAI Vereniging
afspraken werden gemaakt over de invoering van het bromfietskenteken is het dan zo ver: het eerste kenteken is uitgereikt. Geen wonder dat de beide organisaties opgelucht adem halen. Met de invoering van het kenteken komen betere mogelijkheden om diefstal tegen te gaan en om de verkeersveiligheid een forse stap vooruit te helpen.

Bij het regelen van een kenteken voor à©à©n van de 500.000 bromfietsen,
snorfietsen en brommobielen in Nederland spelen de leden van BOVAG en RAI Vereniging een belangrijke rol. Uit de archieven van de fabrikanten en importeurs komen de gegevens die nodig zijn om de gemotoriseerde tweewielers te herkennen en te registreren.

Ruim 500 bij BOVAG aangesloten tweewielerspecialisten voeren de schouwingen uit. Daarbij wordt de bromfiets geïdentificeerd. Na het bezoek aan het postkantoor, waar de consument langs gaat met het formulier dat hij krijgt van de dealer, krijgt de consument eventueel te horen dat zijn bromfiets is gestolen. Hoewel de schouwing geen technisch onderzoek is, zal de tweewielerspecialist de klant ook graag adviseren over eventueel achterstallig onderhoud, technische mankementen of verboden zaken zoals gemonteerde opvoersetjes. Kortom: de branche vervult een belangrijke rol in deze 'grote schoonmaak in brommerland'.

bron:RAI