Eerste snellere testen op spoor HSL-Zuid



Op het spoor van de HSL-Zuid is begonnen met de eerste snellere testen van de infrastructuur. De dieseltrein UFM120 reed gisteren voor de eerste keer met 80 km/uur over het spoor. Aan het einde van het eerste kwartaal van 2006 zal het spoor door een Thalys met een maximale snelheid van 330 km/uur getest worden.

 

Tot nu toe reden de testreinen op het HSL-spoor maximaal 40 km/uur. Met deze dieseltreinen is onder meer de dekking van het GSM-R netwerk gemeten, het communicatiesysteem tussen machinist en verkeersleiding. Daarnaast zijn er inspecties uitgevoerd aan de rijdraad en de rails.

De UFM120 (Universal Fahrweg Messfahrzeug) zal in november nogmaals in actie komen om het spoor met een snelheid van 120 km/uur te testen. Bij deze testen gaat het om exacte metingen aan de rijdraad. Daarnaast wordt door deze trein metingen van de spoorgeometrie die door andere treinen gedaan zijn, gevalideerd.

Tot het moment dat er permanent spanning op de bovenleidingen kan worden gezet, wordt met dieseltreinen een snelheid van maximaal 140 kilometer per uur gehaald.

Als later dit jaar permanent spanning op de bovenleidingen komt te staan, wordt er eerst met een elektrische locomotief getest. Aan het einde van het eerste kwartaal van 2006 zal vervolgens een Thalys, speciaal omgebouwd voor de testen, met 330 kilometer per uur nagaan of het spoor aan alle eisen voldoet.

bron:HSL-Zuid



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: