Hoewel acht van de tien Nederlanders die
een verbouwing laten uitvoeren positief tot zeer positief zijn over
de ingehuurde aannemer of het klusbedrijf, kan een verbouwing voor
anderen uitdraaien op een drama. Vooral de communicatie met de
aannemer is in die gevallen het pijnpunt. Dat blijkt uit een
onderzoek van Vereniging Eigen Huis onder ruim duizend Nederlanders
naar ervaringen met verbouwingen.

Naast het onderzoek opende de vereniging
het Meldpunt Verbouwingsperikelen. Hierop werden vooral de
problemen gemeld. Steven Wayenberg, jurist bij Vereniging Eigen
Huis, is geschrokken van de meldingen waarbij de verbouwing mis
ging. 'Opvallend is dat maar liefst 23 procent de afspraken met
het bedrijf over de verbouwing niet schriftelijk vastlegt. Dat is
wel belangrijk, want bij conflicten heb je die afspraken op papier
nodig. Waar mensen slechte ervaringen hebben met een aannemer of
een klusser, blijkt het vaak dramatisch mis te zijn gegaan. Een
redelijk geprek is dan niet meer mogelijk en dat leidt tot grote
frustraties'. Ontevreden huiseigenaren klaagden het meest over
slechte afwerking, te hoge rekeningen en slechte communicatie. In
één geval waren 60 werkdagen overeengekomen voor de
verbouwing, terwijl het 367 dagen duurde voordat de klus geklaard
was.

Uit het onderzoek blijkt dat de meeste
verbouwingen het renoveren of vervangen van de keuken of de
badkamer betreft, gevolgd door andere inpandige verbouwingen.
Nederlanders klussen graag zelf. In 45 procent van de gevallen werd
de verbouwing zelf uitgevoerd. 24 procent schakelde een aannemer in
voor alle werkzaamheden, 15 procent alleen een specialistisch
bedrijf als een loodgieter of electricien en 12 procent een
klusbedrijf voor kleinere werkzaamheden. Bijna de helft van de
Nederlanders die een bedrijf inschakelen doet dat na positieve
verhalen van kennissen. Zeven van de tien mensen blijken het
belangrijk te vinden dat het bedrijf is aangesloten bij een
brancheorganisatie.

bron:Vereniging Eigen Huis

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular