Het Nationaal Fonds Ouderenhulp start op 1 september met de Ouderenhulplijn, het eerste landelijke telefoonnummer waar ouderen naar kunnen bellen voor een vertrouwelijk gesprek, voor informatie of als ze zich eenzaam voelen. Uniek is dat ouderen bij specifieke vragen indien nodig ook teruggebeld worden en uitgebreide, op maat gesneden informatie krijgen.

 

Het nummer: 0900-60 80 100 is 7 dagen per week, 24 uur per dag bereikbaar voor 5 cent per minuut. De Ouderenhulplijn wordt donderdag 1 september vanuit het Hilversumse wijkcentrum St. Joseph met een eerste gesprek officieel ingebeld.

Tijdens de officiële presentatie worden 60 rode, 80 gele en 100 blauwe ballonnen  met het nummer: 0900-60 80 100 opgelaten. Daarnaast snijdt voorzitter P.A.C. Beelaerts Van Blokland een telefoontaart aan.

De noodzaak van de Ouderenhulplijn blijkt uit de dagelijkse telefoontjes die Ouderenhulp krijgt met vragen over eenzaamheid, juridische hulp, wonen en armoede en het ontbreken van een landelijke telefoonlijn speciaal voor ouderen.

De SOS Telefonische Hulpdienst krijgen jaarlijks bijna 32.000 telefoontjes van 60
plussers. Het merendeel van de gesprekken gaat over eenzaamheid. In Nederland wonen 800.000 ouderen die af en toe eenzaam zijn, 100.000 zijn extreem eenzaam. Het Nationaal Fonds Ouderenhulp verwacht dat de Ouderenhulplijn het eerste jaar door 20.000 ouderen gebeld wordt, het jaar daarop door 40.000 ouderen.

Voor de Ouderenhulplijn werkt het Nationaal Fonds Ouderenhulp samen met de SOS
Telefonische Hulpdienst. Zij hebben meer dan 1400 professioneel opgeleide vrijwilligers. Door de samenwerking is een landelijke dekking en een bredere expertise mogelijk. Daarnaast beschikken de medewerkers over een goed uitgewerkte sociale kaart. Voor het opzetten van de Ouderenhulplijn heeft Ouderenhulp een bijdrage gekregen van KPN Telecom en de vermogensfondsen RCOAK, Maagdenhuis en Brentano.

Het Nationaal Fonds Ouderenhulp is het enige goede doel in Nederland dat geld inzamelt uitsluitend bedoelt voor kwetsbare ouderen. Hierbij richt Ouderenhulp zich op de volgende speerpunten: bestrijding van eenzaamheid en armoede, verbetering van de zorg en de veiligheid en gezond oud worden. Naast het financieren van projecten, start Ouderenhulp ook met eigen diensten. De Ouderenhulplijn is de eerste eigen dienst van het Nationaal Fonds Ouderenhulp.

Om de Ouderenhulplijn verder onder de aandacht te brengen is het Nationaal Fonds
Ouderenhulp een campagne gestart. Door middel van posters, folders, radiospotjes en stopperadvertenties in bladen wil Ouderenhulp de Ouderenhulplijn bekend maken.

bron:Nationaal Fonds Ouderenhulp