Op 14 augustus stierven 121 mensen nadat een Cypriotisch passagiersvliegtuig zonder enige besturing in de buurt van Athene was neergestort. De crew had mogelijk door zuurstofgebrek het bewustzijn verloren. Onder de dodelijke slachtoffers waren acht kinderen en 48 jeugdige voetballers op weg naar een toernooi. Dit was à©à©n van zes vliegtuigongelukken binnen vijf weken van Griekenland tot Venezuela waarbij meer dan 500 mensen omkwamen. Het gevolg: angst en wereldwijde politieke protesten.

Ironisch genoeg begon de reeks vliegtuigongelukken met een miraculeus overlevingsverhaal op 2 augustus toen een A340 Airbus van Air France in Toronto van de baan raakte. Alle 300 passagiers konden zich in veiligheid brengen. De erop volgende ongelukken liepen minder goed af. Naar aanleiding van een reeks vliegtuigongelukken kwamen er in Europese politieke kringen stemmen op voor een strengere controle van vliegtuigen die Europese passagiers vervoeren en het Europese luchtruim gebruiken. Eind augustus publiceerden de Franse en Belgische regering "zwarte lijsten" van luchtvaartmaatschappijen die als gevaarlijk werden beschouwd. Helaas stonden niet dezelfde luchtvaartmaatschappijen op de lijsten. In mei week een Turkse luchtvaartmaatschappij die door vier Europese landen was verboden, uit naar België, waar geen verbod van kracht was. Dit gebrek aan uniformiteit leidde tot een groeiende behoefte aan een betere Europese samenwerking.
 
Toen het Europese Parlement in september weer bijeenkwam, was de veiligheid van vliegtuigen en de inconsistenties van de zwarte lijsten à©à©n van de eerste onderwerpen op de agenda. Leden van het Europese Parlement en de Europese Commissaris voor Vervoer, Jacques Barrot, kwamen overeen dat de EU bij de bepaling van gevaarlijke luchtvaartmaatschappijen moet samenwerken. Het Franse lid van het Europese Parlement Christine de Veyrac, van de Europese Volkspartij en Europese Democraten (EVP/ED), waarschuwde dat luchtvaartexperts binnen de komende 15 jaar (2020) een vliegtuigongeluk per week verwachten en dat "dringende maatregelen" noodzakelijk zijn. Mevrouw de Veyrac is de auteur van een rapport van de Vervoerscommissie van het Parlement. Over dit rapport zal in november tijdens de plenaire sessie van het Parlement worden gestemd.
 
Het rapport stelt een EU-overkoepelende zwarte lijst van luchtvaartmaatschappijen voor op basis van "objectieve veiligheidscriteria" en een invoering van een verplichting voor luchtvaartmaatschappijen om hun veiligheidsrapporten openbaar te maken voor passagiers. Het parlementslid wil dat het Europees Agentschap voor de Veiligheid van de Luchtvaart de leidende rol krijgt op het gebied van luchtvaartveiligheid en dat wordt overwogen, of de EU veiligheidscertificaten kan uitreiken aan luchtvaartmaatschappijen uit derdewereldlanden die het EU-luchtruim gebruiken. Tijdens het debat vroeg de heer Barrot bovendien om meer macht op EU-niveau om luchtvaartmaatschappijen uit derdewereldlanden beter te kunnen controleren binnen de EU. De heer Barrot vraagt het EP bovendien om ondersteuning van de wetgeving voor het doorgeven van passagiersinformatie die de Commissie in februari heeft voorgesteld.
 
Een van de meest vurige commentaren was afkomstig van de Griekse en Cypriotische parlementsleden die hevig waren aangegrepen door het vliegtuigongeluk in de buurt van Athene. Kyriacos Triantaphyllides, een Cypriotisch lid van de Confederale Fractie Europees Unitair Links/Noords Groen Links (GUE/NGL), zei dat het "hevige concurrentieklimaat" de veiligheid in gevaar bracht, terwijl het Griekse onafhankelijke lid Georgios Karatzaferis de aandacht vestigde op overheidssubsidies die waren verleend aan de Griekse luchtvaartmaatschappij Olympic Airways en de kritiek die hierdoor ontstond. Hij vroeg zich af waarom "de subsidies controversieel zijn, terwijl zij blijkbaar een hogere veiligheid waarborgen".
 
bron:Europees Parlement