Voor het einde van 2006 moeten er tien extra geschillencommissies komen die klachten van ontevreden klanten gaan behandelen. Ook komt er vanaf oktober een informatieloket voor consumenten, ConsuWijzer. Dat schrijft staatssecretaris Van Gennip (Economische Zaken) in de Consumentenmonitor 2006, die zij naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

De geschillencommissies worden opgezet voor onder meer juweliers, fitnesscentra, dakdekkers en schoonheidsspecialisten. Het gaat om eenvoudige procedures, waarbij geen advocaat nodig is.

Klachten moeten ook sneller worden afgehandeld, vindt de staatssecretaris. In 2005 is de gemiddelde wachttijd met een maand afgenomen tot vijf maanden. Van Gennip streeft ernaar dat dit in 2006 maximaal 4,5 maanden is en in 2007/2008 100 dagen.

ConsuWijzer
Verder gaat in oktober 2006 de Consuwijzer van start. Dit is een gezamenlijk informatieloket op initiatief van de NMa, OPTA en Consumentenautoriteit. Consumenten kunnen hier per mail, internet en telefoon met hun vragen terecht.

Half september wordt de Consumentenautoriteit officieel gepresenteerd.

Actieprogramma
De acties komen voort uit het actieprogramma van de staatssecretaris uit 2004, waarmee zij de positie van de consument te versterken.

Bron: EZ