Geschillencommissie energie zakelijke klant van start



De Geschillencommissie Energie voor zakelijke afnemers van gas, warmte (stadsverwarming) of stroom zal op 1 juli van start gaan. De commissie opereert onafhankelijk en zal zaken in behandeling nemen met een financieel belang tot maximaal 50 duizend euro. Voor consumenten bestaat al een geschillencommissie.

Alle leden van EnergieNed, de Federatie van Energiebedrijven in Nederland en van VOEG, de Vrijhandels Organisatie voor Elektricitieit en Gas zijn in ieder geval deelnemers aan de geschillencommissie. Maar ook andere energiebedrijven kunnen zich vrijwillig aansluiten.

De energiebedrijven willen met deze oprichting laten zien dat ze zorgen voor een goede procedure voor de afhandeling van klachten. De leden van de commissie beschikken over specifieke kennis van de energiebranche en kunnen daardoor inhoudelijk ingaan op klachten. De afhandeling vraagt minder tijd en geld dan een gang naar de rechter. Een uitspraak van de geschillencommissie is bindend.

De geschillencommissie bestaat uit drie leden: een voorzitter aangezocht door de Stichting Geschillencommissies voor Bedrijf en Beroep, een lid voorgedragen door MKB-Nederland en een lid voorgedragen door de overkoepelende organisaties van de energiebedrijven samen. Alle leden zijn volstrekt onafhankelijk en onpartijdig.

De geschillenregeling voor zakelijke klanten die EnergieNed sinds een aantal jaren kent wordt per 1 juli 2005 beëindigd.

bron:MKB



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: