Goede waarderingscijfers voor Alkmaar van ondernemers



De waardering van bedrijven voor het ondernemingsklimaat blijft in Alkmaar boven het gemiddelde van de steden die deelnemen aan het Grotestedenbeleid. Vergeleken met die andere steden krijgt Alkmaar zelfs een hoog cijfer voor onder andere toeristisch beleid en kwaliteit van de woonomgeving. Ook het overleg met de gemeente en in het bijzonder de wethouder Economische Zaken is de afgelopen jaren verbeterd, zo oordelen ondernemers.

Dit zijn enkele conclusies uit het vergelijkend onderzoek dat het Ministerie van Economische Zaken heeft laten doen naar het ondernemingsklimaat in alle 30 steden die deelnemen aan het Grotestedenbeleid. Dat onderzoek geeft aan wat ondernemers vinden van de stad waar zij gevestigd zijn. Hiervoor zijn in Alkmaar tussen november 2004 en april 2005 ruim 150 ondernemers geraadpleegd.

De waardering voor het ondernemersklimaat blijft in 2004 met een 6,6 net als in 2000 (6,5) en 2002 (6,7) iets boven het gemiddelde van de 30 gemeenten. Ondernemers geven deze gemeenten totaalcijfers over het ondernemingsklimaat die uiteenlopen van 6,0 tot 6,8. Bereikbaarheid en vooral parkeren in het centrum van Alkmaar krijgen een relatief laag cijfer. In de periode 2000-2005 is in de kaasstad de waardering gestegen voor onder meer de beschikbaarheid en bewegwijzering van bedrijfslocaties, de staat van de openbare ruimte en de koopzondagen. De waardering is gedaald voor de kwaliteit van het aanbod van recreatieve voorzieningen, de sluitingstijden van horeca en de parkeermogelijkheden.

Wethouder Godijn van Economische Zaken vindt het resultaat positief. "Het geeft aan dat we het niet slecht doen. Zo hebben slechts 9 van de 30 gemeenten een vestigingsoverschot (er vestigen zich meer bedrijven in de stad dan er vertrekken, red.). Alkmaar hoort daarbij. Het aantal bedrijven neemt hier dus toe. Ik ben ook blij met de door ondernemers aangegeven verbetering van het overleg met de gemeente de laatste paar jaar. Dat ervaar ik ook zo. Er zijn echter wel punten die nog beter moeten. Hoewel de gemeentelijke dienstverlening als totaliteit op het gemiddelde van de onderzochte gemeenten ligt, wil ik een hogere score. Dat hebben we ook zo met het rijk afgesproken bij het Grotestedenbeleid. Daartoe worden maatregelen genomen. Ík zie de waardering voor de professionalisering van het gemeentelijk ondernemersloket als een indicatie dat we op de goede weg zijn."

Wethouder Kloos van onder meer Toerisme en Verkeer is tevreden met de derde plaats voor het toeristisch beleid, na Maastricht en Deventer: "Ik zie dit als een bevestiging van de goede samenwerking met het bedrijfsleven hierbij. Het is goed om te zien dat ondernemers de Stichting Promotie Alkmaar waarderen. Wethouder Kloos van onder meer Toerisme en Verkeer is tevreden met de derde plaats voor het toeristisch beleid, na Maastricht en Deventer: "Ik zie dit als een bevestiging van de goede samenwerking met het bedrijfsleven hierbij. Het is goed om te zien dat ondernemers de Stichting Promotie Alkmaar waarderen. De minder gunstige beoordeling van bereikbaarheid en parkeren is begrijpelijk. Maar juist op beide punten ligt er in Alkmaar veel in het verschiet. Momenteel wordt de bereikbaarheid van Alkmaar verbeterd met de reconstructie van de oostelijke ring N242. Nadrukkelijk staat ook een verbetering van de westelijke ring N9, ter hoogte van de Huiswaarderweg, op ons wensenlijstje. En ten aanzien van het parkeren kan ik stellen dat Alkmaar er 1000 parkeerplaatsen bij krijgt met de komst van Park & Ride-terreinen en de nieuwe parkeergarage bij de Schelphoek. Hoeveel plekken er dan nog extra nodig zijn bestuderen we op moment samen met ondernemers. Dit gezamenlijke onderzoek moet uitwijzen hoe we met elkaar het beste kunnen inspelen op de parkeerbehoefte in en direct rond het centrum. Met deze ontwikkelingen in het achterhoofd denk ik dat we in de toekomst beter scoren als het gaat om bereikbaarheid en parkeren."

bron:Gemeente Alkmaar



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: