‘Groen’ rijden 2400 euro per jaar goedkoper



Een 'groene' rijder bespaart 840 euro
aan benzine en 1582 euro aan vaste kosten ten opzichte van een
gemiddelde rijder; 2422 euro per jaar. 'Groen' rijden brengt ook
nog eens ruim 1400 kilo CO2 minder in de lucht, bijna de helft van
een gemiddelde rijder. Deze verschillen zijn uitgerekend door
Milieu Centraal, vraagbaak voor de consument wanneer het gaat om
energie en milieu. Een 'groene' rijder heeft een splinternieuw
kleiner model en kan toe met wat minder ruimte op de achterbank en
in de kofferbak. Een gemiddelde rijder heeft een kleine
middenklasse auto van zeven jaar oud van een bekend merk en model
en op benzine. In beide gevallen rijden ze 15.500 privé
kilometers per jaar. Inruilen loont, want een oude auto is duurder
en slechter voor het milieu.

Een 'groene' rijder die Milieu Centraal
voor ogen heeft, is in het bezit van een kleine, maar gloednieuwe
auto met een A-label. Zuinige auto's zijn goedkoper in aanschaf
sinds de overheid tot 1000 euro korting geeft op de
aanschafbelasting, de BPM. In de prijsvergelijking valt de nieuwe
auto 70 euro per maand goedkoper uit aan benzine en 132 euro aan
vaste kosten. Een verschil van in totaal 41 procent. De
kostenberekening van de auto's is mede dankzij de ANWB tot stand
gekomen.

Een bewuste 'groene' rijder gebruikt het
Nieuwe Rijden als rijstijl. Zo vroeg mogelijk schakelen naar een
hogere versnelling, eerder het gas los laten en bewuster rijden
schelen allemaal samen twee tankbeurten per jaar. Daarnaast is het
mogelijk de gereden kilometers te compenseren door een bedrag per
jaar te betalen waarvoor bomen worden geplant. Deze nemen de
uitgestoten CO2 weer op. In het voorbeeld van Milieu Centraal kost
dit 26 euro per jaar.

Tot slot is er de mogelijkheid dat een
'groene' rijder de helft van zijn korte ritten fietst in plaats
van de auto te nemen. Gezonder en goedkoper. De helft van alle
autoritten in Nederland is korter dan 7,5 kilometer. Een 'groene'
rijder fietst gemiddeld 6 kilometer op een dag. Dit scheelt nog
eens 167 euro per jaar, die niet is meegerekend in het voorbeeld.
De totale besparing door 'groen' rijden is in het voorbeeld
voldoende om tijdens drie weken vakantie een grotere auto te
huren.

Volgens een onderzoek van RDC Datacentrum
kiezen consumenten al vaker voor een kleine auto en verliezen
middenklasse auto's terrein. Wie toe kan met een kleinere
achterbank en wat minder bagageruimte kan ook een 'groene' rijder
worden. De ANWB kan een individuele kostenberekening maken.

bron:Milieu Centraal



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: