N.V. Nederlandse Gasunie (Gasunie) en Koninklijke Vopak N.V., partners in het Gate terminal project (LNG), hebben een overeenkomst afgesloten met twee belangrijke Europese gasbedrijven voor de jaarlijkse doorzet van in totaal 5 bcm (miljard kubieke meter). Een van de overeenkomsten is met RWE, een van Europa's meest vooraanstaande elektriciteits-en gasbedrijven. Gate terminal is van plan de nieuwe LNG-terminal op de Maasvlakte in Rotterdam te bouwen.
Marcel Kramer, Voorzitter van de Raad van Bestuur van het gasinfrastructuurbedijf Gasunie: 'Met RWE hebben we een contract getekend ('Heads of Agreement') waarin een doorzetcapaciteit van 3 bcm per jaar wordt gegarandeerd. Bovendien heeft RWE zich tevens aan het project verbonden door ook nog eens een aandeel van 10 procent in Gate terminal te nemen. Ik verwelkom RWE als een committed business partner. Gate terminal onderscheidt zich met name door het onafhankelijke 'multi-user' business concept en de perfecte lokatie aan de ingang van de haven van Rotterdam. Met zijn goede verbindingen naar de Europese markt is dit een échte 'Gateway to Europe'.'John Paul Broeders, Bestuursvoorzitter van Vopak: 'Met deze eerste twee contracten is een significant deel van de geplande capaciteit (in de eerste fase 8 tot 12 bcm per jaar) al geboekt. Ik ben buitengewoon verheugd dat ons project zo'n grote vooruitgang boekt. Bij het sluiten van het 'open season' in het eerste kwartaal van dit jaar was de interesse uit de markt groot. Op dit moment zijn we contracten met verschillende andere partijen aan het afronden. Op basis daarvan zal de initiële doorzet voor de eerste fase worden bepaald. De ontwerpfase en de procedures voor overheids- en bedrijfsvergunningen verlopen volgens plan. We verwachten de definitieve investeringsbeslissing voor de bouw van de terminal circa medio 2007 te nemen. Met een bouwperiode van drie jaar zal Gate terminal vóór het eind van 2010 volledig operationeel zijn.'
In Gate terminal hebben Vopak en Gasunie hun expertise gebundeld als het gaat om het exploiteren van onafhankelijke terminals, het lossen van schepen, efficiënt voorraadbeheer voor verschillende klanten tegelijk, LNG-opslag, regasificatie, beoordelen van de gaskwaliteit en om de veilige en efficiënte verbindingen met het Europese gastransportnetwerk.
bron:Gasunie