Een smeulende brand in of bij een
audiomeubel in een woning aan de Bernard Zweerslaan in Dieren heeft
in de avond van dinsdag 19 december grote schade veroorzaakt. De
bewoners waren niet thuis.

Even voor half acht hoorden voorbijgangers
van een woning aan de Bernard Zweerslaan in Dieren een rookmelder
afgaan. Zij zagen dat de woning geheel onder de rook stond en
waarschuwden daarop de brandweer. De Dierense brandweer was snel
ter plaatse en kreeg via omstanders te horen dat de bewoners, een
moeder met drie kinderen, zich vermoedelijk nog in de woning zouden
bevinden. Men forceerde de achterdeur om toegang tot het pand te
krijgen. De hitte en de rook in de woning was echter zo hevig dat
het doorzoeken ervan ernstig werd bemoeilijkt. Na enige tijd werd
duidelijk dat de bewoners elders verbleven. Wel konden een cavia en
een hamster in veiligheid worden gebracht. Een parkiet heeft de
brand helaas niet overleefd. De brand in de woonkamer werd snel
geblust en de woning werd met behulp van een zogenaamde
rookgasventilator geventileerd.

Ondanks de beperkte omvang van de brand
is, met name de roetschade aanzienlijk. De oorzaak van de brand
wordt gezocht bij de bedrading van audioapparatuur, die zich in een
meubel bevond. Door kortsluiting is de bedrading gaan smeulen en is
het meubel in de brand geraakt. Het gezin zal tijdelijk elders
moeten logeren. De Stichting Salvage draagt zorg voor
schadebeperking aan de inboedel. De brandweer schat de schade
voorlopig op € 50.000.

bron:Hulpverlening Gelderland-Midden