NS heeft voorbereidingen getroffen voor een ongestoorde treinenloop in herfst. De treinen zijn klaar voor het gladde jaargetijde dankzij Anti Blokkeer Systemen (ABS). Bij treinonderhoudsbedrijf NedTrain zijn de 'kuilwielenbanken' gereed gemaakt en liggen voorraden reservewielen klaar. Voor het eerst gaan treinen van NS ook het gladheidbestrijdingsmiddel Sandite op de rails aanbrengen.

Door bladval en vochtige omstandigheden neemt de kans op gladheid op het spoor toe. De spoorsector neemt maatregelen om te zorgen dat de reizigers zo min mogelijk merken van de gladde rails. NS heeft daarvoor in de afgelopen jaren 17 miljoen euro geïnvesteerd, vooral in de vernieuwing van de ABS (Anti Blokkeer Systeem) van zo'n 1500 rijtuigen. Mochten treinen toch gaan glijden en beschadigingen aan de wielen oplopen, dan zijn er 6 'kuilwielenbanken' 7x24uur  beschikbaar voor snelle reparatie.

Meetsystemen in de spoorbaan houden de kwaliteit van de treinwielen in de gaten en machinisten krijgen per SMS waarschuwingen over plaatsen waar het glad is. ProRail zorgt voor gladheidbestrijding op het spoor, onder andere door het aanbrengen van ‘Sandite’, een substantie die het spoor stroef maakt. Voor het eerst wordt deze herfst Sandite ook aangebracht door treinen van NS, tijdens de reguliere ritten. Tot nu toe gebeurde dit 's nachts met speciale werktreinen.

bron:NS