Hielspoor, de nachtmerrie van elke hardloper



Persbericht

Hielspoor is een van de meest voorkomende blessures bij hardlopers, naast achillespeesontsteking, shin splints en knieklachten. Hoe de klacht onstaat is niet altijd precies aan te geven, maar vaak komt het door een combinatie van slechte schoenen, slechte looptechniek, voet-afwijkingen en pure overbelasting.

Het gevolg is een vervelende pijn onder de hiel, welbekend bij velen helaas. In het beginstadium valt de pijn nog mee, maar zeker bij negeren van de pijn en simpelweg fanatiek blijven hardlopen kan het hielspoor verergeren. In dat geval bestaat zeker het risico dat de blessure chronisch wordt, uitkijken dus!

Medisch gezien is fasciitis plantaris een betere benaming voor de klacht. De fascia plantaris, oftwel de dikke pees onder de voet is dan ontstoken bij de aanhechting aan de hak. Het betreft een steriele ontsteking, niet een bacteriele. Ook is de pees-aanhechting vaak beschadigd met kleine micro-scheurtjes.

De pijn die optreedt heeft al een einde gemaakt aan een aantal hardloop carrieres, dus het is zaak om hielspoor in een zo vroeg mogelijk stadium te behandelen. Dit kan gelukkig vaak vrij snel succesvol zijn. De beste behandeling is vaak een cocktail van een aantal therapieen. Soms kan het toepassen van de afzonderlijke methoden al succesvol zijn, maar een combinatie van allen heeft de grootste slagingskans:

  • Neem rust, en stop of verminder het sporten (of ga fietsen of zwemmen)
  • Doe rek-oefeningen die vooral gericht zijn op de voet- en kuitspieren
  • Stimuleer de voetzool met massage (rol bv met een golfbal onder de voet), masseer hem, en koel voorzichtig met ijs
  • Zorg voor goede, stevige schoenen.
  • Zorg voor een goed voetbed, en schaf eventueel speciale inlegzooltjes aan
  • Slaap met de Strassburg Sock, dit vermindert nachtelijke irritatie van het peesweefsel

Als na 2 maanden geen verbetering optreedt is het zaak een arts of fysiotherapeut te raadplegen (eerder kan natuurlijk ook). Er bestaan genoeg alternatieve behandelingen, maar deze zijn vaak ingrijpender, en soms pijnlijk (bv shockwave therapie).

Is het hielspoor uiteindelijk verholpen, bouw de training dan vooral weer rustig op, om te voorkomen dat het weer terugkomt!.

Bron: EMEA Persberichten Publicatie Platform



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: