De horeca heeft in het derde kwartaal 4,5
procent meer omgezet dan een jaar eerder. De prijzen zijn met bijna
2 procent gestegen. In volume is er dus 2,5 procent meer verkocht.
Dit is het zesde kwartaal op rij dat er meer is verkocht dan het
jaar ervoor. Vooral de hotels hebben goede zaken gedaan. De
cafetaria’s die in het tweede kwartaal minder verkochten,
deden het nu beter. Dit blijkt uit voorlopige cijfers van het
CBS.

Cafetaria’s terug in de plus

Verkochten de cafetaria’s in het
tweede kwartaal nog minder dan het jaar ervoor, in het derde
kwartaal steeg het volume van de omzet met 2,4 procent. Vooral in
september zijn er meer snacks en ijsjes verkocht. Het mooie
nazomerweer zal hierbij zeker een rol hebben gespeeld. Sinds 2001
werd er ieder jaar minder verkocht dan het jaar ervoor. In 2006
zitten de eerste drie kwartalen gemiddeld op bijna 1 procent
stijging.

Hotels meest in de plus, cafés het
minst

De omzet van de hotels was in het derde
kwartaal 6 procent hoger dan in het derde kwartaal van 2005.
Hiermee presteerden de hotels erg goed. De omzet van de restaurants
steeg met bijna 5 procent, het volume met 2,7 procent. Bij de
cafés steeg het volume van de omzet met 0,8 procent. Dit was
minder dan in de eerste twee kwartalen en ook minder dan in de
andere horecabranches.

bron:CBS