iDEAL, de nieuwe standaard voor betalen op
internet, heeft voor de derde keer in korte tijd een innovatieprijs
in de wacht gesleept: de ICT Innovation Award 2006 van het
tijdschrift Banking & Finance.
Banking & Finance stelde de prijs drie
jaar geleden in en kent deze toe aan "werkelijk vernieuwende
introducties in de financiële wereld met reeds bewezen
toegevoegde waarde in de markt".
Volgens de jury verdient iDEAL de prijs
omdat iDEAL voor consument en webwinkelier de makkelijkste en
veiligste oplossing biedt voor het betalen van aankopen op
internet. Aan de eis "bewezen toegevoegde waarde" voldoet iDEAL
omdat het in zijn eerste jaar direct een prominent marktaandeel van
20% behaalde. iDEAL bouwt efficiënt voort op het vertrouwen en
het gemak van internetbankieren dat in Nederland bij circa 6
miljoen consumenten in gebruik is.
Piet Mallekoote, directeur van Currence,
ziet de prijs als een belangrijke erkenning voor het snelle succes
van iDEAL maar benadrukt dat de consument uiteindelijk beslist.
"Awards zijn prachtig" aldus Mallekoote "maar de belangrijkste
erkenning komt van de gebruikers".
Currence heeft nog maar net, 1 november
j.l., het eigendom en beheer van iDEAL overgenomen van de
initiatiefnemers, ABN AMRO Bank, ING Bank, Postbank en Rabobank.
Eerder won iDEAL al de Branche-Innovatie Award 2006 van de
Nederlandse Thuiswinkel Organisatie en de internationale EPCA Gold
Price voor `Most Innovative Retail of Corporate Payments Product
launched during 2005'.
Bij de prijsuitreiking werd bekend dat in
oktober een recordaantal van 535 duizend aankopen met iDEAL werden
betaald. Dat is ruim 14% meer dan in september.
bron: Currence