Internetconsumptie stijgt 24% in 2006



De internetconsumptie is in 2006 met 24%
gestegen. Deze stijging wordt veroorzaakt door een groeiend aantal
surfers én het toegenomen aantal uren dat men wekelijks op
internet besteedt. Internet is hiermee het snelst stijgende medium
in consumptie. De opvallendste stijging in interneturen is te zien
binnen de groep 50+, waar het aantal surfuren per week stijgt van
2,1 naar 3,1; een stijging van 48%. TV en radio leveren
consumptieaandeel in. De cijfers zijn afkomstig uit het
Establishment Survey van de Stichting Internet Reclame (STIR).

Het totaal aantal surfers (13+) nam in
2006 met 10% toe tot 10,3 miljoen. In 2005 telde STIR nog 9,4
miljoen surfers. De gemiddelde surftijd per week steeg van 6,9 uur
naar 7,8 uur per week (+13%). Per week werd in 2005 bijna 65
miljoen uur gesurft. In 2006 is dat opgelopen tot ruim 80 miljoen
uur, een toename van 24%.

De grootste groei in surftijd is te zien
in de groep 50+. Hier ging de wekelijkse surftijd van 2,1 uur naar
3,1 uur, een stijging van 48%. De groep 35-49 jaar ging van 4,9
naar 6,0 uur per week gemiddeld, terwijl de 13-34 jarigen nog
altijd de meeste surfuren maken: 9,3 uur per week in 2006 (2005:
8,3).

De Stichting Internet Reclame (STIR)
onderzoekt in het Establishment Survey ook de tijd die men besteedt
aan andere mediumtypen. Internet steeg met bijna 2%-punt naar ruim
11%. In totaal nam de bestede mediatijd toe van 50,5 uur per week
naar 52 uur. Radio daalt ligt, maar heeft met 43% nog steeds het
grootste aandeel. Televisie leverde 1,7% aandeel in en kwam uit op
iets meer dan 36%.

De cijfers zijn afkomstig uit het STIR
Establishment Survey. Dat is het onderzoek dat STIR elke zes
maanden laat uitvoeren om het panel voor online bereiksmetingen van
STIR te ijken. Het STIR Establishment Survey bevat naast internet
consumptiecijfers ook gegevens over computerbezit, internettoegang,
providers, veel bezochte sites, zoekgedrag, e-commerce,
betaalwijzen enzovoorts. www.stir.nl

bron:Stir



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: