Het passeren van een rood sein is volgens onderzoek van de Inspectie Verkeer en Waterstaat de oorzaak van een ongeval op emplacement Utrecht-Lunetten in november 2005 waarbij twee goederentreinen betrokken waren.

De zijdelingse aanrijding vond plaats tussen een trein met zeven lege platte wagens en een containershuttletrein met negentien beladen wagens, waarvan twee met gevaarlijke stoffen. De machinist van de lege trein nam het sein niet waar. Vier van de zeven lege wagens en de eerste twee wagens en de locomotief van de containershuttle ontspoorden. Uit de beschadigde brandstoftank van de ontspoorde locomotief lekte ongeveer 2700 liter dieselolie. Beide machinisten bleven ongedeerd.

Tijdens het onderzoek kwam ook een tekortkoming aan het licht die geen relatie had met de oorzaak van het ongeval. Gebleken is namelijk dat de samenstelling van de containershuttle niet overeenkwam met de papieren. Aanwezige hulpdiensten verkeerden daarom lange tijd ten onrechte in de veronderstelling dat een van de ontspoorde wagens van deze trein een milieugevaarlijk meelproduct bevatte.

Volgens de spoorverkeersregels moet een vervoerder, in dit geval Railion, voor vertrek de machinist op de hoogte stellen van de samenstelling van de trein en het stof- en gevaarsidentificatienummer van eventueel te vervoeren gevaarlijke stoffen. De inspectie is van mening dat in dit specifieke geval de controle op de volledigheid van papieren tekort schoot en dat het bij de machinisten ontbrak aan discipline om de samenstelling van de trein te controleren en de treinpapieren compleet te maken. Een omstandigheid daarbij was het slechte weer met veel sneeuw en wind.

bron:VenW