De inschrijving voor de Jaarprijs Voedingscentrum 2005 is geopend. Ondernemingen die mee willen dingen naar deze prestigieuze prijs kunnen zich tot en met 14 oktober aanmelden bij het Voedingscentrum. Met de Jaarprijs wil het Voedingscentrum handel en industrie prikkelen om gezondheidsaspecten mee te nemen bij productontwikkeling en productinnovaties. De prijs wordt uitgereikt aan het product (levensmiddel, communicatie-activiteit of voorlichtingscampagne) waarbij dat het beste is gelukt.

In 1997 werd de Jaarprijs voor het eerst uitgereikt in het kader van de toenmalige campagne ´Goede voeding, wat let je'. Een externe jury bepaalde sindsdien elk jaar de genomineerden en de winnaar. Met ingang van 2005 worden de genomineerden en de uiteindelijke winnaar bepaald door deskundigen van het Voedingscentrum. In de beoordeling weegt het aspect van innovativiteit voortaan minder zwaar, maar wordt er meer gelet op de (verwachte) effectiviteit van de inzending m.b.t. het stimuleren van een gezond voedingspatroon. De nieuwe opzet heeft geleid tot het wijzigen van de naam Jaarprijs Goede Voeding in Jaarprijs Voedingscentrum.

Exclusief gebruik beelmerk
Bedrijven en organisaties moeten zich zelf aanmelden voor de Jaarprijs Voedingscentrum. Zij worden dus niet voorgedragen door het Voedingscentrum. Niet alleen producten kunnen worden ingeschreven. Ook ´gezonde' initiatieven van de levensmiddelenhandel maken een goede kans, bijvoorbeeld (landelijke) productpromoties of voorlichtingsactiviteiten. De winnaar mag een jaar lang exclusief gebruikmaken van het beeldmerk ´Winnaar Jaarprijs Voedingscentrum 2005'. Bovendien kan de winnaar rekenen op veel gratis publiciteit.

bron:Voedingscentrum