Op donderdag 8 september 2005 om 17.00 uur presenteert de kunstenares Chikako Watanabe de stadsboerderij Sugoroku in Museum De Paviljoens in Almere. Dit levensgrote spel, met een speelvlak van 5 x 8 meter, is gebaseerd op het Japanse Sugoroku spel en op de geschiedenis van de Stadsboerderij in Almere. Het spel kwam tot stand met bijdrage van het Japans Festival Almere en de Provincie Flevoland en wordt gepresenteerd in het kader van het project SITUATIES / Laboratorium Flevoland. Iedereen is welkom om het spel onder leiding van de kunstenaar te komen spelen.

Het Sugoroku spel is gedrukt op een doek van 5 x 8 meter en wordt als speelvlak buiten in het gras bij Museum De Paviljoens opgesteld. Bezoekers kunnen met speciaal gemaakte dobbelstenen het spel zelf spelen en zich inleven in het leven van de stadsboer. Naast dit spel wordt er ook een veel kleinere papieren versie gemaakt die bezoekers kunnen meenemen om ook thuis het Stadsboerderij Sugoroku spel te spelen.

Tijdens het Japans Festival Almere op 8 september wordt het spel officieel door de kunstenaar gepresenteerd tijdens een bijzondere ontvangst in Museum De Paviljoens. Tijdens deze ontvangst wordt er soep geserveerd, gemaakt van ingrediënten die op de stadsboerderij gekweekt worden.

Chikako Watanabe bracht de afgelopen maanden opnieuw een aantal keer een bezoek aan de stadsboerderij Almere op het stadslandgoed De Kemphaan. In 2003 maakte ze al kennis met deze bijzondere en voor Nederland unieke boerderij die al bijna 10 jaar bestaat. De kunstenaar ontwierp een Sugoroku-spel op basis van de geschiedenis en het ontstaan van de stadsboerderij. In het spel komen verschillende facetten van de stadsboerderij terug zoals de onderhandeling met de gemeente Almere over grond, het succes van het kweken van ecologische uien, de klachten over het koeienpad en het uitbundige oogstfeest. Chikako Watanabe weet met haar werk een prachtige link te leggen tussen een eeuwenoud Japans spel en de alledaagse realiteit van een boerenbedrijf in Almere.

De kunstenaar nam het Japanse dobbelspel Sugoroku als uitgangspunt. Dit spel, wat bijna 1000 jaar oud is, heeft als basis een levensloop of een reeks van belangrijke gebeurtenissen uit iemands leven. Het spel heeft in de loop van de eeuwen verschillende vormen gekregen en is daardoor een spiegel waarin gebruiken, gewoontes en waarden uit een bepaalde tijd kunnen worden afgelezen. Er zijn variaties gemaakt met thema's over religie en politiek, maar bijvoorbeeld ook over de aardbeving bij Tokio in 1923. Inmiddels wordt het Sugoroku-spel ook gebruikt bij videospelletjes en computergames.

bron:De Paviljoens