Vanaf 24 december 2005 zijn er in het Zeeuws maritiem muZEEum in Vlissingen bijzondere Japanse prenten te zien. Van 1641 tot 1859 was Japan voor buitenlanders vrijwel afgesloten. De Zeeuwen en de Hollanders waren de enige Westerlingen die er mochten verblijven en handel mochten drijven. Ze moesten zich wel aan strenge voorschriften houden en mochten alleen op Deshima wonen, een kunstmatig eilandje dat in de haven van Nagasaki was gebouwd. Via de Nederlandse VOC schepen, kwam West-Europa in contact met de Japanse cultuur, waaronder de Japanse prenten. Een aantal van deze prenten is in het beheer van het Zeeuws maritiem muZEEum. Deze kleine expositie toont een selectie hieruit.

Tot 1853 was Deshima ingericht als handelspost van de VOC. Het was voor het keizerrijk het enige punt van contact met de buitenwereld. Op het eiland mochten maar 20 Nederlanders verblijven. Behalve een jaarlijks bezoek aan de shogun in Edo (zoals Tokyo tot 1867 heette), kwamen ze het eilandje niet af. Naast de 20 Nederlanders werd Deshima bewoond door zo'n 200 zogenoemde dwarskijkers. Deze Japanners hielden ´die gevaarlijke barbaren' in de gaten. Het eiland werd regelmatig bezocht door geisha's die de Nederlanders het 'kezen' leerden. Nu nog staan de Nederlanders in Nagasaki vooral om hun bedverrichtingen bekend.

Na 1853 werd Japan opengesteld voor buitenlanders. De collectie Japanse prenten die te zien is in het Zeeuws maritiem muZEEum, komt uit deze periode. Deze prenten werden gemaakt met behulp van houtblokken. Voor elke kleur een apart blok, een heel nauwkeurig en precies werk.

Uit de serie Meiso Edo Hyakei (honderd beroemde gezichten op Edo) worden drie prenten getoond. Deze serie verscheen tussen 1856 en 1858 in 118 afdrukken. Alle bladen zijn in de marge voorzien van een datumstempel. Het zijn fraaie zeegezichten met schepen en bruggen; afbeeldingen die voor veel Europeanen het beeld van Japan bepaalden. Uit een serie met geisha's worden onder andere de beroemde courtisane Yomoyasen getoond. Daarnaast worden twee afbeeldingen getoond uit het verhaal uit de 11e eeuw van Prins Genji, die met zijn vrouw over zijn minnaressen praat. Tot slot worden drie prenten uit een heel beroemde kabukistuk (een vorm van dans en toneel) ´Chushingura' getoond. Het is het waargebeurde verhaal van de rà´nin. Een rà´nin is een samoerai die zijn meester heeft verloren. Het verhaal speelt zich af rond 1700 ten tijde van de shà´gun Tokugawa Tsunayoshi. De Japanse prent was voor veel kunstenaars een belangrijke inspiratiebron. De bekendste daarvan is Vincent van Gogh.

bron:Maritiem Muzeeum

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular