Jongen ernstig gewond na incident met barbeque in Klaaswaal



Een 11-jarige jongen uit Klaaswaal is
zondag 15 april eind van de middag ernstig gewond geraakt nadat hij
brandgel op een warme barbeque gooide. Dit had een ontploffing tot
gevolg waarbij de jongen 30% van zijn lichaam verbrandde.

De jongen ging met zijn familie barbecuen.
Omdat de kolen niet direct gloeiden, pakte de 11-jarige een kan van
5 liter die gedeeltelijk was gevuld met gel om vuurpotten te
vullen. De gel stond al 5 jaar in de berging en was behoorlijk
ingedikt. Op het moment dat de jongen de gel op de kolen gooide,
ontplofte de gel en raakte de jongen vol op het lijf. De brandende
gel kwam op zijn kleding en vatte vlam. Door de samenstelling van
de gel bleef het branden. Uiteindelijk lukte het de familie om de
vlammen te doven. Het slachtoffer raakte verbrand over zo’n
30 procent van zijn lichaam. De traumahelikopter werd ingezet om
eerste hulp te verlenen. De 11-jarige werd met spoed naar het
ziekenhuis in Rotterdam gebracht. Door de brandbare gel raakten ook
drie andere familieleden gewond. Zij liepen kleine blaren op. De
drie hoefden niet behandeld te worden.

De hulpdiensten politie, brandweer en
ambulance waarschuwen met klem voor het gebruik van brandgel bij
het aansteken van een barbecue. Dit is levensgevaarlijk. De gel is
hier niet voor bedoeld. Gebruik voor de barbecue de enkel daarvoor
bestemde middelen zoals kooltjes –briketten.

bron:Politie Zuid-Holland-Zuid



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: