Jongeren bij voorbaat sceptisch over anti piraterij campagne



Het bericht over de gezamenlijke campagne van de NVPI, NISWE en de BSA
tegen het illegaal downloaden van games en software verspreidde zich
razendsnel in de media, met name via internet. Het jongerenblad Pauze,
dat op alle middelbare scholen wordt verspreid, vroeg zich af hoe
jongeren tegenover deze campagne staan. 

 
Uit het online onderzoek blijkt dat jongeren sceptisch tegen deze
campagne aankijken. Zo denkt het merendeel van de 529 respondenten dat
deze campagne niks aan hun mening ten opzichte van illegaal downloaden
zal veranderen. Dit zou voornamelijk komen door de hoge prijzen van
software en games.   
 
Naast geldbesparing spelen ook het gebruikersgemak en de geringe
pakkans van illegaal downloaden een belangrijke rol.   
 
Uit het onderzoek op www.pauze.nl kwamen de volgende cijfers naar voren;  
 
- 52% van de jongeren denkt dat de campagne niks aan hun mening zal
veranderen omdat software en games  veel te duur zijn.  
- 46%van de jongeren denkt dat de campagne niks uithaalt omdat illegaal downloaden gemakkelijk is en de pakkans gering.  
- slechts 2% van de jongeren ziet illegaal downloaden als diefstal.  
 
Onderstaande uitspraken bevestigen boven genoemde cijfers nog eens extra:  
 
'Een campagne tegen illegaal downloaden klinkt leuk, maar het is
geldverspilling. Als ze willen dat we niet meer illegaal downloaden,
laat ze dan maar met alternatieven komen.'  
 
'Ik denk niet dat Peter R. de Vries iets aan het bewustzijn van de
jeugd kan veranderen. Ze moeten echt met zware bedreigingen als een
internetpolitie en hoge boetes komen, willen ze er iets aan
veranderen.'  
 
'Cds, games enzo zijn gewoon veel te duur. Als de prijs omlaag zou
gaan, zouden ze het illegaal kopiëren/ downloaden ook beter in de hand
houden. Ik wil best 13 euro voor een cd uitgeven, maar de prijzen die
de winkels op het moment vragen, soms boven de 20 euro...echt niet!'
 
 
Om te bekijken of Peter R. de Vries daadwerkelijk iets in het
bewustzijn van de jeugd heeft veranderd zal Pauze na afloop van de
campagne nogmaals een onderzoek doen.  

Bron: PAUZE MEDIA



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: