CJP onderzocht het mediagebruik van jongeren.'Internet en vrienden zijn mijn belangrijkste informatiebron' Dat vinden de meeste jongeren blijkens het onderzoek.
Voor het eerst is op Europees niveau kwalitatief onderzoek gedaan naar het mediagebruik van jongeren. Op initiatief van CJP zijn in 10 landen 57 groepsdiscussies gehouden met 421 deelnemers.
Het afnemende belang van de massamedia
Internet wordt steeds belangrijker voor Europese jongeren. Het grote voordeel van internet is dat het aantrekkelijke elementen van veel verschillende media combineert: het is er altijd, je kunt er informatie zoeken, entertainment vinden, vrienden ontmoeten en je kunt jezelf laten zien. Maar de belangrijkste troef is dat het internet interactief is. Je zit als gebruiker zelf aan de knoppen: je kunt zelf bepalen wat je ziet of zoekt.
Daarentegen zijn de massamedia niet meer in staat om jongeren te activeren. Ze zijn alleen nog geschikt als 'opwarmer'.
Nederlandse jongeren moeten 'dealen' met informatie overload
Nederlandse jongeren staan bloot aan meer informatie dan andere jongeren in Europa. Met die grote hoeveelheid informatie gaan ze laconiek om. Over de betrouwbaarheid van media maken Nederlandse jongeren zich bijvoorbeeld - als enige in Europa - niet druk.
Verder zeggen Nederlandse jongeren dat ze à©à©n jongerenkanaal missen waarop alle elementen samenkomen waarin ze geïnteresseerd zijn. Dat zou op tv, radio of in een tijdschrift moeten komen. Maar of ze dit kanaal echt zouden gebruiken, is onduidelijk.
Achtergrond onderzoek
CJP is met 300.000 leden à©à©n van de belangrijkste deelnemers aan de European Youth Card Association. Aan het onderzoeksproject, Youth Builds Europe, doet een groeiend aantal jongerenorganisaties mee. Ze laten jongeren trainen tot groepsbegeleiders. Na enkele jaren krijgen deze groepsbegeleiders een licentie om in hun land nieuwe 'moderators' op te leiden, zodat de reikwijdte van het onderzoek snel uitgebreid kan worden. Een project met die ambitie is uniek in Europa.
bron:CJP